Fr

INTELLIGENCE

Mediafin/Ipsos: 29% van de Belgen luistert naar podcasts, 36% is het van plan

Donderdag 19 Mei 2022

Mediafin/Ipsos: 29% van de Belgen luistert naar podcasts, 36% is het van plan

In opdracht van Mediafin dat sinds vorig jaar zijn eigen audioproductiehuis heeft, voerde Ipsos in januari dit jaar een online onderzoek naar podcastconsumptie bij 1500 Belgen van 18 tot 70 jaar oud. Uit de resultaten blijkt dat 29% van de respondenten podcast beluistert; hoe jonger de respondenten, hoe hoger dat percentage ligt (bij de 18-24-jarigen is dat 47%, bij de 25-34-jarigen 44%). 36% van de niet-luisteraars is van plan dat in de toekomst te doen). De podcastconsumptie zit dus in de lift, want als we kijken naar de Digimeter van vorig jaar verklaarde 20% van de respondenten minstens maandelijks podcasts te beluisteren.

Nog volgens de studie luistert 40% een tot vier dagen per week; een gemiddelde podcastsessie duurt 65,2 minuten. 68% van de respondenten luistert minstens 30 minuten.

Bij diegenen die ze beluisteren behalen podcasts behalen de beste score wat geloofwaardigheid betreft: 6,6/10, net iets meer dan TV (6,4/10), radio (6,5/10) en kranten (6,4/10). De studie bevestigt dat podcasts vooral via Spotify geconsumeerd worden (44%).

Gevraagd naar de redenen van hun consumptie, verwijzen de podcastluisteraars vooral naar de mogelijkheid om iets bij te leren (25%), om op de hoogte te blijven (25%) en om te ontspannen (23%). Bovendien vinden meer dan 8 op de 10 luisteraars dat de audio-afleveringen meer kennis en duiding geven over bepaalde (nieuws)onderwerpen dan andere media.

Liefst van al wordt er geluisterd thuis (48%), in onze vrije tijd (26%), onderweg op het openbaar vervoer (20%), in de wagen (17%) of vlak voor het slapen gaan (17%). Podcasts passen daarmee perfect in de heersende “on-demand mediacultuur”.

Ook de plaats van reclame in podcasts kwam aan bod in het onderzoek. 80% van de podcastluisteraars is het eens met de stelling dat reclame het mogelijk maakt podcasts gratis aan te bieden. 27% is bereid te betalen voor podcasts; dat percentage loopt op tot 43% als de podcasts dan reclamevrij zijn. Het onderzoek geeft ook nog mee dat voor gemiddeld 4 op de 10 luisteraars reclame in podcasts meer aandacht, geloofwaardigheid en relevantie genereert dan reclame op sociale media, websites, kranten, tijdschriften en radio.

De onderzoeksresultaten werden voorgesteld op 18 mei 2022 tijdens het Trustmedia-event 'The Power Of Podcast'. Meer informatie via research@trustmedia.be.

Archief / INTELLIGENCE