Fr

INTELLIGENCE

Kristel Vanderlinden (FutureKind): "We hebben meer nood aan collectieve bruis"

Zaterdag 10 Februari 2024

Kristel Vanderlinden (FutureKind):

Onlangs kreeg ze van onze Noorderburen nog een gouden koffiekopje uitgereikt wegens de accuratesse van haar voorspellingen voor het afgelopen jaar en presenteerde ze bij PIM de nieuwste editie van het trendrapport dat ze voor de Nederlandse vakvereniging schreef. Of ze onze vragen had zien aankomen, weten we niet, maar we vonden futuriste Kristel Vanderlinden (FutureKind) in elk geval bereid om met een flinke portie no nonsens in haar glazen bol te kijken.

Voor we in je bijzonder mooi vormgegeven rapport duiken en uit pure nieuwsgierigheid, hoe komt het dat een Belgische trendwatcher verkozen wordt tot beste Koffie Dikkijkster?

Het heeft wellicht te maken met mijn eerdere ervaring bij een Nederlands bureau én met een aantal contacten binnen meerdere Nederlandse vakverenigingen, waardoor ik vorig jaar voor het eerst het Trendrapport schreef voor PIM, het Nederlandse platform op het snijvlak van marketing en innovatie. Dat viel duidelijk in de smaak, want ze vroegen me dit jaar naar een tweede editie.

In het rapport dat vooral op Europa gericht is, bekijk ik bewegingen binnen onze samenleving doorheen mijn FutureKind-bril om te analyseren wat ze betekenen, ook voor bedrijven, en oe ze de komende jaren de koers van marketing zullen bepalen.

En, wat heb je gezien?

Iedereen had het er vorig jaar al over, dat we in een paradoxale wereld leven, in het gedrag, het mens-zijn en het mens-voelen binnen de huidige maatschappij, aangewakkerd door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. Er gebeurt zoveel en elke trend heeft wel zijn tegentrend(s). Het is als marketeer dus beslist niet makkelijk om keuzes te maken. In een poging wat meer overzicht te scheppen heb ik dat clashende kluwende gerangschikt in drie alfa- en drie betatrends, vervolgens aangevuld met een aantal takeaways en concrete pistes om in actie te schieten.

De eerste tegenstelling zet de onmiskenbare toenemende middelmatigheid tegenover de al evidente behoefte aan extreme verwondering.

Klopt. Vandaag wordt ons dagelijks leven meer en meer ingevuld door een zee van middelmatigheid, mede door de alomtegenwoordigheid van voorgekauwde formaten en templates (denk maar aan de vele onderling inwisselbare TikTok-video’s).

Resultaat: middelmaat troef. Tegelijk zie je een grote nood aan extreme verwondering, aan een diepe connectie met onze emoties, wat bijvoorbeeld het enorme succes van collectieve events waar we helemaal los kunnen gaan verklaart. In het rapport heb ik dat verlangen omschreven als ‘collectieve bruis’ en het Koreaanse woord ‘heung’, wat staat voor collectieve energie en uiterste vreugde om creativiteit te bevrijden. 

Clash nummer twee richt zich op customer experience, ook wel ‘Human Value Experience’ genoemd. Bedrijven proberen het klanttraject te begrijpen en te verbeteren, maar klanten verwachten veel meer: ze willen dat merken menselijk waardevolle diensten en ervaringen – wat ik EQ Commerce genoemd heb – bieden. Tegelijk kun je alleen maar vaststellen dat mensen merken niet meer vertrouwen en geloven, een tegentrend die ik de ‘Customer Lie’ heb gedoopt. Klanten voelen zich niet meer dan een wandelende portemonnee.

De derde clash gaat over identiteit en meer bepaald over de tegenstelling tussen een ‘Vrouwelijke Toekomst’ en de ‘Nieuwe Masculiniteit’. Hoe zou je dat concreet illustreren?

In onze innovatieve wereld groeit de noodzaak van een feminisering van de maatschappij, waarbij het gesprek over gendergelijkheid verder gaat dan de loonkloof. Een van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is de vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Dat gebeurde tot dusver zelden of nooit. Vandaag zijn vrouwen stille data.

Daartegenover staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 eruit, wat voor nieuwe esthetiek zien we ontstaan en tot welke branding leidt dat? Hoe wordt er omgegaan met opkomende bewegingen zoals mannelijke ‘body-positivity’, zachte mannelijkheid, enzovoort.

Klinkt fascinerend. Waarom zou een marketeer los daarvan je rapport moeten lezen?

Omdat hij of zij er inzichten kan vinden om nieuwe doelgroepen aan te boren en binnen de tijdsgeest groei te genereren. Het rapport helpt denk ik om anders te leren kijken naar wat er leeft en naar de doelgroepen die er zijn. Bovendien kan het bij wijze van reality check ondersteuning bieden aan de creativiteit van marketeers die aanlopen tegen de beperkingen van budgetcuts en purpose denken.

Archief / INTELLIGENCE