Fr

AWARDS

Valérie Morfitis (Unilever): "Een heldere en consistente strategie is essentieel om creativiteit de juiste richting uit te sturen"

Donderdag 25 Juli 2024

Valérie Morfitis (Unilever):

Unilever stond dit jaar in de schijnwerpers in Cannes en won niet alleen 35 Lions, maar kreeg ook voor de tweede keer de felbegeerde titel van Creative Marketeer of the Year. Dit succes is grotendeels te danken aan het maatschappelijk relevante werk van de adverteerder voor merken als Dove, Hellmann's en Magnum, om er maar een paar te noemen.

Niet alleen toonden deze geslaagde campagnes aan dat consistentie loont, maar ook dat creativiteit en durf ten dienste van een purpose die deel uitmaakt van het DNA van een bedrijf kunnen leiden tot commercieel succes.

MM sprak met Valérie Morfitis, global director media bij Unilever, over deze vele successen.

2024 was een topjaar voor de Unilever-merken op de Cannes Lions. Welke hebben zich in het bijzonder onderscheiden?

Naast Dove dat natuurlijk een uitzonderlijk merk is, scoorden er dit jaar nog andere in 17 verschillende categorieën. Axe maakte zijn grote comeback en won zijn eerste Lion in acht jaar met ‘The Power of a Fragrance’. We zijn ook erg trots op onze twee Grand Prix voor Magnum en Vaseline.

Wat verklaart deze successen in zulke verschillende sectoren?

We zijn ontzettend trots op onze prestaties, die allemaal het resultaat zijn van een strategische keuze gebaseerd op creativiteit. We investeren bewust en consequent in creativiteit, omdat die de kracht heeft om sterke emotionele banden te creëren en merken te helpen zich te onderscheiden van de massa. Een duidelijke en consistente strategie is essentieel om creativiteit in de juiste richting te sturen en op een consistente manier merkrelevantie en -differentiatie op te bouwen.

Om onze positieve merkstrategie te implementeren, is de kracht van de samenwerking tussen onze teams, onze bureaus (zowel aan media- als aan creatiezijde) en onze mediapartners absoluut essentieel.

Heb je zelf een favoriet bij een van je campagnes?

‘TurnYourBack’ van Dove. Deze campagne vestigt de aandacht op het schoonheidsideaal dat wordt uitgedragen door sociale netwerken en waarmee jonge meisjes voortdurend in contact komen, alsook de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Als moeder van een jonge tiener en als marketeer kan deze campagne me alleen maar raken.

Archief / AWARDS