Fr

BLUE

My Glimpact helpt je globale milieu-impact te meten en te beperken

Dinsdag 30 Mei 2023

My Glimpact helpt je globale milieu-impact te meten en te beperken

Van B2B naar B2C. De Franse start-up Glimpact die bij ons naam maakte via zijn partnerschap met RMB voor het Blue Screen-aanbod, sloot onlangs een samenwerking met de Udecam, het Franse equivalent van onze UMA. Doelstelling: een tool aanbieden waarmee de globale milieu-impact van campagnes kan worden gemeten. Sinds enkele dagen biedt de start-up een gratis ‘2 in 1’ app aan: My Glimpact en Glimpact Scan. Met deze elkaar aanvullende tools kan iedereen zijn eigen individuele ecologische voetafdruk beoordelen, nagaan of deze de planetaire grenzen al dan niet overschrijdt en nagaan hoe je de impact kunt beperken, maar ook de voetafdruk van een voedingsproduct bepalen door de streepjescode te scannen.
 
Ter herinnering: de technologie van Glimpact is gebaseerd op een modellering van de PEF-methode (Product Environmental Footprint) die door Europese wetenschappers ontwikkeld werd en nu door de EU als referentiemethode is aangenomen. Die analyseert de impact van elk product aan de hand van 16 criteria. Een complexe methode die de Glimpact app voor iedereen toegankelijk maakt. Het voordeel is dat het zowel particulieren als bedrijven helpt om de algemene milieuprestatie een centrale plaats te geven in hun gedrags- en productiemodel, met name door een eco-design aanpak om deze impact vanaf het begin te verminderen.

Archief / BLUE