Fr

BLUE

Benoit Rolin (MOJO Agency) bespreekt de make-over van het CO2 Neutral label

Maandag 5 December 2022

Benoit Rolin (MOJO Agency) bespreekt de make-over van het CO2 Neutral label

Om organisaties te ondersteunen bij het verminderen van hun uitstoot van broeikasgassen, heeft CO2logic, de Belgische marktleider in strategisch advies rond CO2-reductie en lid van de South Pole Group, onlangs een nieuwe versie van zijn ‘CO2 Neutral’ label gelanceerd. Dat wordt toegekend aan organisaties die de CO2-uitstoot gerelateerd aan hun activiteiten, hebben geëvalueerd, maatregelen hebben genomen om deze aanzienlijk te verminderen en hebben bijgedragen aan de compensatie van de resterende uitstoot. 

De rebranding en de lanceringscampagne werden toevertrouwd aan MOJO Agency, dat voor de dag moest komen met een oplossing voor een driedubbele doelstelling: meer ambitie, meer transparantie en meer impact.

Afspraak met Benoit Rolin, medeoprichter en directeur van dit creatief bureau dat zich positioneert als partner van organisaties met een positieve impact.
 
Welke briefing kregen jullie van CO2logic?

CO2logic vertrouwde ons de creatie toe van een communicatiecampagne rond de lancering van het nieuwe ‘CO2 Neutraal’ label, met enerzijds de bedoeling de werknemers van de groep en haar bestaande klanten te informeren en anderzijds zoveel mogelijk organisaties te overtuigen zich bij de beweging aan te sluiten, door concrete acties te ondernemen om de impact van hun activiteiten in te perken en actief bij te dragen tot de bescherming van de planeet.

Welk creatief proces hebben jullie ingezet?
 
We zijn begonnen met een rebranding om het bekende CO2 Neutral label een frisse uitstraling te geven. De facelift van het logo ging gepaard met de creatie van een nieuw kleurenpalet, de ontwikkeling van een volledig grafisch systeem, alsook van een grafisch charter.

Daarbij hebben we dit universum vertaald in een reeks gedrukte en digitale visuals, waaronder affiches, SoMe visuals, de lay-out van bedrijfsdocumenten, een bord voor de kantoren van het bedrijf en nog een paar andere zaken.

Hoe hebben jullie het logo een frisse look gegeven?

Het doel was het te verjongen, leesbaarder, soberder en impactvoller te maken. Aangezien het logo van CO2 Neutral zeer bekend is in België en Luxemburg, hebben we eerst en vooral besloten om enkele sleutelelementen, zoals de ronde vorm, het CO2Neutral logo en de groene tinten, te behouden zodat het label herkenbaar bleef.

Vervolgens hebben we enkele wijzigingen aangebracht om het te vereenvoudigen, zoals het verwijderen van de kleurovergangen en de toevoeging van vlakke kleuren, het vervangen van de wereldkaart door een eenvoudig symbool bestaande uit lengte- en breedtegraden, en het vergroten van enkele lay-outelementen 

Al deze verbeteringen zorgen voor een flexibeler en gemakkelijker gebruik van het logo op alle soorten media - papier of digitaal - en dit ongeacht de kleur - licht of donker - of het materiaal van de genoemde media.
 
CO2logic wilde ook de standaarden van de sector verbeteren en de traceerbaarheid van de CO2-compensatieacties van zijn klanten vergroten, dus voegden we een unieke QR-code toe aan het logo, gemaakt via een aangepaste logo-generator, waarmee elk bedrijf op een minipagina online de concrete initiatieven die op het vlak van CO2-compensatie zijn gerealiseerd, kan zetten.

Maar daar stopte jullie missie niet...

Inderdaad. Zodra het logo vernieuwd was, hebben we een communicatiecampagne via verschillende kanalen opgezet, niet alleen om de doelgroepen te informeren over de evolutie van het label, maar ook om ze bewust te maken van het belang om bij te dragen tot wereldwijde koolstofneutraliteit, ieder op zijn niveau.

Om dit te doen, hebben we CO2logic, na het definiëren van een strategie om de algemene coherentie van de campagne in alle gedrukte en digitale media te waarborgen, bijgestaan bij het bedenken van een storytelling en het produceren van interessante content om aldus het nieuwe label aan hun verschillende doelgroepen te presenteren. We hielpen de organisatie ook bij het schrijven van content voor de website, die we ook volledig opnieuw ontworpen hebben om ze effectiever en leuker te maken. 

En wat met de campagne zelf?

We produceerden een video die het nieuwe label gedetailleerd uitlegt, maar wel op een toegankelijke en dynamische manier. Naast de website is de video op verschillende kanalen verspreid.

Het doel was ook om een breder publiek te bereiken. Daartoe hebben onze pr-specialisten op 20 september een persevenement georganiseerd. De journalisten die naar alle waarschijnlijkheid voor de meeste relevante media-aandacht zouden zorgen, werden uitgenodigd. Zakia Khattabi, de federale minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en de Green Deal, vereerde ons ook met haar aanwezigheid. Ten slotte werd op de dag van het evenement een persbericht, aangepast aan het grafisch charter van CO2logic, naar alle Franstalige en Nederlandstalige pers gestuurd. 

Archief / BLUE