Fr

BLUE

Naar koolstofvrije campagnes

Maandag 5 December 2022

Naar koolstofvrije campagnes

Niet alleen de uitgevers/publishers en hun regies zijn actief in de decarbonisering van hun campagnes, ook de mediabureaus doen hun duit in het zakje. Dat blijkt uit twee recente initiatieven van GroupM en Dentsu.
 
Sinds 2019 werkt het mediafiliaal van de Japanse groep samen met de Universiteit van Bristol en verschillende partners zoals de BBC, Sky, Netflix en iTV, om het ecosysteem van de digitale media in kaart te brengen en om een tool te creëren die berekent met welke uitstoot van broeikasgassen de verspreiding van mediacontent gepaard gaat.
 
In 2021 verscheen het eerste prototype van de Dimpact-calculator; vervolgens creëerde Dentsu zijn eigen digitale multimediale koolstofcalculator (MCC1.0) voor zijn klanten. Die werd uitgebreid naar een multimediale crosschannel versie (MCC2.0) die ondertussen al in gebruik is in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en die de impact van digital, print, tv, radio en OOH analyseert. Hiermee zette Dentsu de tweede fase van zijn decarboniseringsplan in.
 
Vandaag gebruiken de teams van Carat, iProspect en Dentsu X deze calculators bij adverteerders - lokaal en wereldwijd - en kunnen aldus informatie verstrekken om het decarbonisringsproces te versnellen.
 
Volgens Anna Lungley, global chief sustainability officer bij Dentsu, is het de bedoeling om de uitstoot van de supply chain tegen 2030 met 46% te verminderen: “Om dit waar te maken moeten we verder gaan dan berekeningen op basis van uitgaven. We moeten focussen op methoden die de meest koolstofintensieve onderdelen blootleggen. De afgelopen twee jaar hebben we met verschillende mediagroepen en platformen samengewerkt om aan de vereiste data te geraken. Dankzij de integratie van deze data in onze planningssystemen kunnen we nu actief campagnes decarboniseren.”
 
Naast de integratie van de media-koolstofprognoses in CCS - Dentsu's eigen planningstool - heeft de groep ook een opleidingsprogramma rond decarbonisering gelanceerd voor zijn teams en klanten. Aldus wil hij de beste strategieën ter bevordering van groene oplossingen binnen het reclame-ecosysteem onderzoeken en onderscheiden. Decarbonisering van de supply chain is daarbij prioritair.
 
GroupM van zijn kant kondigde onlangs de oprichting aan van een coalitie aan met daarin een twintigtal klanten van de WPP-mediabureaus. Die zouden in totaal ongeveer 10 miljard dollar mediabestedingen vertegenwoordigen, dankzij de medewerking van kleppers als Audible (Amazon), AXA, Bayer, Danone, Deutsche Telekom, L'Oréal, Mars, Paramount, Sony en Tesco.
 
Met dit initiatief wil GroupM dat in juli al een kader creëerde voor de meting van koolstofemissies uit reclame, een universele standaard vastleggen. “Op dit vlak weten we dat we samen meer kunnen doen dan met afzonderlijke acties”, aldus Christian Juhl, global CEO van GroupM. “De ijking van een meetstandaard is een cruciale stap in de creatie van een gemeenschappelijke taal voor het hele reclame-ecosysteem en om te focussen op de beperking van de reclamegerelateerde koolstofuitstoot met onze partners”, besloot Kieley Taylor, global head of partnerships.
 
In dezelfde geest lonkt GroupM ook naar organisaties als Ad Net Zero in het Verenigd Koninkrijk en de ANA in de VS.

Archief / BLUE