Fr

BLUE

A.S. Adventure: 20 jaar duurzaamheid

Dinsdag 1 Februari 2022

A.S. Adventure: 20 jaar duurzaamheid

In zijn laatste communicatiecampagne biedt A.S. Adventure zijn klanten de mogelijkheid een duurzaam initiatief in België te promoten. "Deze strategie kadert in onze wens onze klanten te betrekken bij ons duurzaamheidsbeleid", benadrukt Didier Neyt, marketing director van A.S. Adventure.  

In november vorig jaar lanceerde A.S. Adventure een origineel initiatief: 1% van de verkoop van cadeaubonnen die tijdens de feestperiode (tussen 19 november en 10 januari) werden aangekocht, zal worden geschonken aan een Belgische vereniging: River Cleanup of Natagora. Om betrokkenheid te creëren, stelde de keten, die 40 winkels in België telt, zijn internetgebruikers in staat om via zijn website te stemmen voor één van deze twee duurzame initiatieven.
"Deze actie is een succes. Ik heb nog geen cijfers, omdat de stemming op 7 februari afgesloten wordt, maar we zijn blij met de respons. Deze campagne was bedoeld om de betrokkenheid van onze klanten bij ons duurzaamheidsbeleid te stimuleren, als een soort continuïteit. Het hele jaar door heeft ons bedrijf ervoor gekozen om, via verschillende campagnes, initiatieven te steunen die de natuur in België en elders in de kijker zetten, thema's die aansluiten bij de core business van A.S. Adventure."
"Deze groene partners zijn Natuurpunt, Natagora, River Cleanup, Het Heldenbos, Cool Earth en Eoca. Wij hebben verenigingen gekozen die in staat zijn hun beloften in de praktijk waar te maken."

De recentste communicatiecampagne van A.S. Adventure, die zowel in de winkel als via internet werd gevoerd, weerspiegelt dus de algemene marketingstrategie van het bedrijf: een community van klanten samenbrengen en betrokkenheid genereren, zoals gezegd. Deze strategie komt tot uiting in de belangstelling voor de Explore More getrouwheidskaart die meer dan één miljoen gezinnen in België in huis hebben. "Via deze kaart met al de voordelen die ze biedt, hadden we de mogelijkheid gelanceerd om de vertoning van natuurdocumentaires bij te wonen. Deze activiteit werd beperkt door de gezondheidscrisis, maar we hopen in 2022 een regelmatiger ritme te kunnen hervatten", aldus Didier Neyt.
“We eisen van onze leveranciers transparantie in hun communicatie”
Naast de interactiviteit met de klanten trekt de onderneming haar duurzaamheidsbeleid door naar de hele toeleveringsketen, en dus ook bij haar leveranciers. "Nog steeds in het kader van ons duurzaamheidsbeleid, lanceerden we in september 2021 het duurzaamheidslabel 'With love for our planet'", vervolgt Didier Neyt verder. "Het doel is om kleding op de markt te brengen die voldoet aan ten minste één bepaald criterium uit de vier die we hebben geselecteerd: duurzame materialen en productie, verantwoorde ethiek en engagement voor de planeet." Als een bedrijf aan minstens één van deze vier criteria voldoet en een label heeft dat in het handvest van het merk wordt vermeld (PEFC of FSC inzake bosbeheer, bijvoorbeeld), worden de producten in de winkel onder dit label vermeld.  

"Wij eisen van onze leveranciers informatie over hun inzet voor duurzaamheid, want transparantie is ook voor ons een belangrijk punt. Op basis daarvan kunnen wij met onze klanten communiceren. Duurzaamheid is zo'n actueel thema geworden dat er veel labels op de markt zijn gekomen en vandaag is het voor klanten uiterst ingewikkeld om alle aspecten te begrijpen. Onze rol bestaat erin hen te begeleiden in hun keuzes."
“We hebben het al meer dan 20 jaar over duurzaamheid”
Is duurzaamheid nu het belangrijkste communicatie-onderwerp voor A.S. Adventure geworden? "Dat is moeilijk te zeggen", aldus Didier Neyt. "We hebben het al meer dan 20 jaar over duurzaamheid, nog voordat het woord bestond, niet in de laatste plaats omdat het deel uitmaakt van onze kernactiviteiten. Aangezien dit thema elk jaar een prominentere plaats inneemt in het publieke debat, brengt het ook bredere noties van transparantie en eerlijke productie met zich mee. Wij ontwikkelen andere pijlers rond dit thema, zoals onze hersteldienst 'Care & Repair'. Klanten verwachten een soort proactiviteit van ons merk."

Archief / BLUE