Fr

BLUE

Vaseline gaat voor meer diversiteit in dermatologische beelden

Vrijdag 30 Juni 2023

Vaseline gaat voor meer diversiteit in dermatologische beelden

De Amerikaanse ‘See My Skin’ campagne van Edelman NY voor Vaseline is niet voor niets een prijsbeest. Ze won onder andere de GP Brand Purpose op de recente WARC Awards for Effectiveness en een Silver op de CLIO. Veel belangrijker is dat ze doelgericht iets wil doen aan het gebrek aan diversiteit in dermatologische beelden.
 
Voor het merk van Unilever dat ‘Equitable Skincare for All’ als slogan heeft, leiden systemisch racisme en diepgewortelde ongelijkheden in de gezondheidszorg in de Verenigde Staten tot verkeerde diagnoses en onbehandelde aandoeningen.
 
Vaseline verwijst in het bijzonder naar een onderzoek gepubliceerd door de Journal of the American Academy of Dermatology, waaruit blijkt dat minder dan 6% van de zoekresultaten op basis van afbeeldingen huidaandoeningen bij mensen van kleur laat zien. Daardoor gaan mensen van kleur minder vaak naar de dermatoloog, wat leidt tot 25% hogere sterftecijfers voor aandoeningen zoals huidkanker.
 
Om dit probleem aan te pakken, riepen Edelman en Unilever het See My Skin-platform in het leven. Dat heeft tot doel mensen bewust te maken van raciale vooroordelen die algoritmische zoekopdrachten beïnvloeden, iedereen de juiste representatie van en toegang tot gelijke zorg te bieden en, het allerbelangrijkste, zwarte en Latijns-Amerikaanse gemeenschappen te helpen gezien te worden.
 
Om deze doelgroepen tussen 25 en 44 jaar te bereiken, verzamelden het bureau en zijn klant duizenden afbeeldingen van honderden zwarte en bruine huidaandoeningen. Samen vormen ze “de meest diverse bibliotheek van medische afbeeldingen ter wereld”. Naar verluidt werd elke afbeelding onafhankelijk beoordeeld op nauwkeurigheid en relevantie door een panel van gediplomeerde dermatologen.
 
Het hele proces verliep in samenwerking met VisualDx, een software voor klinische beslissingsondersteunende systemen, en HUED, een pure player die gespecialiseerd is in gezondheidsgelijkheid.
 
Van concept tot ontwikkeling nam het project bijna drie jaar in beslag. De betrokken spelers creëerden ook een uploadtool waarmee bezoekers een afbeelding van hun huidaandoening kunnen toevoegen die in real time wordt gediagnosticeerd, zodat deze kan worden geverifieerd en aan de database kan worden toegevoegd.
 
Edelman zegt dat 60% van de organische bezoeken afkomstig is van gebruikers die op zoek zijn naar een specifieke huidafbeelding of huidaandoening en dat de campagne tot nu toe 3,1 miljoen ervaringen met rechtvaardige huidverzorging heeft opgeleverd voor patiënten en dermatologen.

Archief / BLUE