Fr

BLUE

Polaris 2023: D'Ieteren neemt de mobiliteit van de Belgen onder de loep

Vrijdag 29 September 2023

Polaris 2023: D'Ieteren neemt de mobiliteit van de Belgen onder de loep

De Belgische groep D’Ieteren, die zich steeds meer ook buiten de automobielsector positioneert, voerde in 2021 een studie onder de naam Polaris over de evolutie van de mobiliteit van de bevolking. Ze publiceerde zopas een nieuwe versie van deze enquête. De resultaten zijn gebaseerd op maar liefst 1.020 interviews wat betreft het B2C-luik, dat overigens werd uitgevoerd door Profacts Institute. Er werd ook een substeekproef van 192 personen op touw gezet voor een special fleet luik.

Het is nogal ingewikkeld om al de resultaten van deze uitgebreide enquête hier samen te vatten. Daarom kozen we voor een interview met José Fernandez, CMO van D'Ieteren.

Is de algemene conclusie van deze editie van Polaris dat we in een hybride wereld zullen blijven waar auto’s zoals we die nu kennen zeker hun plaats zullen behouden?
 
Dat is zo. De hypotheses die al jaren voorspellen dat de auto zal verdwijnen ten voordele van multimodale mobiliteitsoplossingen botsen op de volgende realiteit: de auto blijft het favoriete vervoermiddel van de Belgen omdat hij onmiddellijk beschikbaar, flexibel, redelijk goedkoop en comfortabel is.
 
Echte alternatieve oplossingen bestaan alleen in grote steden, meer bepaald openbaar vervoer of andere gedeelde oplossingen. In België woont de overgrote meerderheid van de bevolking echter in de voorsteden of in landelijke of semi-landelijke gebieden, met zeer beperkte opties voor openbaar of gedeeld vervoer. Mensen gaan echt geen twee uur spenderen voor een verplaatsing die met de auto 30 minuten duurt.
 
Wat zijn de echte doelstellingen van dit onderzoek en wat is het nut voor de marcomsector?

De voornaamste doelstelling van Polaris is het voeren van een breed onderzoek bij Belgische consumenten naar hun huidige en toekomstige individuele mobiliteitsgewoontes. Voor D'Ieteren is het doel nagaan of de veronderstellingen waarop onze strategische visie gebaseerd is nog steeds relevant zijn. Dat zijn ze trouwens! Ter herinnering, onze strategie bestaat erin om een toonaangevende speler in individuele mobiliteit te worden.
 
Elektrische fietsen zijn in opmars, vooral in Vlaanderen, en ook autodelen zit in de lift. Het bewijs: de lancering van Poppy (een initiatief van D'Ieteren, nvdr.) en de start van Miles, dat in 2022 op de Belgische markt actief werd.
 
Zie je als lokale groep die internationale merken verdeelt specifieke zaken voor de Belgische markt of denk je dat de trends die in Polaris aan bod komen universeel zijn?

Polaris is in de eerste plaats een studie voor en door de Belgen. Ons land heeft zijn eigen specifieke stedelijke en socio-demografische structuur... De conclusies zouden niet dezelfde zijn in Parijs of Londen. Bovendien wordt de Belgische automarkt nog steeds sterk beïnvloed door de bijzondere fiscale regeling voor bedrijfswagens.

Hoeveel mensen zullen binnen vijf jaar elektrisch rijden, en hoeveel op benzine?
 
Het is heel eenvoudig: tegen 2028-2030 zal 80% van de voertuigen elektrisch zijn. De rest zal benzine zijn... niet-hybride. Dit type motor zal tegen dan verdwenen zijn, met uitzondering van een paar merken die het zullen blijven pushen.

Op waterstof rijden is een grote droom, maar dat zal nooit mainstream worden… Het blijft vooral een oplossing voor het stockeren van groene energie en het is niet erg efficiënt vanuit het oogpunt van de energiebalans. Het zal ongetwijfeld zijn plaats hebben in zwaar transport: treinen, boten en eventueel vrachtwagens

Archief / BLUE