Fr

BLUE

Vandemoortele in actie tegen plastic afval

Woensdag 21 September 2022

Vandemoortele in actie tegen plastic afval

Voor elke fles olie, vinaigrette of mayonaise die in de winkels verkocht wordt, verbindt Vandemoortele zich ertoe om via steun aan de milieu-organisatie Plastic Bank een plastic fles uit de natuur te verwijderen. Dat is de belofte achter de ‘Bottle for a bottle’ campagne van Vandemoortele, waarmee de adverteerder 7,5 miljoen plastic flessen uit de natuur wil verwijderen.

In de marge van de campagne en het partnerschap met Plastic Bank vroeg het merk de Vlaamse kunstenaar Kamagurka om een kunstwerk te maken van gerecycleerd plastic. Dit gebeurde in samenwerking met Kunstwerk en vier jonge ontwerpers (Bart Coussement, Stephan Janssens, Nastia Stefaniuk en Geerke Sticker). Het werk in kwestie - een wiel van 1,4 m met daarin een zandloper gevuld met gerecycleerde plastic korrels die, terwijl ze vallen, het geluid van de zee imiteren en waarmee de tekst "earth limited edition" op het zand kan worden gedrukt - zal worden geveild op Kunstveilling.be. De opbrengst gaat naar Plastic Bank.

De actie maakt deel uit van de duurzame ontwikkelingsstrategie van Vandemoortele, zoals category & brand manager Frédéric De Jaegere uitlegt: “Momenteel kunnen onze producten alleen in plastic flessen worden verpakt en bestaan er geen alternatieve verpakkingen voor mayonaise, frituur- of andere olie die dezelfde bescherming kunnen bieden. Dus natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat we veel plastic de wereld insturen, maar juist daarom besteden we steeds meer aandacht aan duurzaamheid.”

Archief / BLUE