Fr

BLUE

"Boeren voor Boeren": de Campaign of the Year van MM

Dinsdag 18 April 2023

In het kader van de CCC's voor Client, Creative en Campaign of the Year kende de redactie van MM de prijs in deze laatste categorie toe aan "Boeren voor Boeren", de Mutant-campagne voor Club Brugge.

Club Brugge maakte dan wel het mooie weer op het Europese toneel dit jaar, zijn DNA blijft sterk verankerd in hun regio. Historisch worden de spelers en supporters van Club Brugge ‘boeren’ genoemd door hun tegenstanders. De voetbalclub ligt immers in een regio die vooral bekendstaat om zijn agricultuur en rurale landschappen. Mutant besloot om die roots volop te omarmen met de campagne ‘Boeren voor boeren’ die in oktober gelanceerd werd. 

Het is een behoorlijk unieke campagne die ons niet het product voetbal wil aanprijzen, maar wel een nieuw lokaal product: een groentebox in de kleuren van de club. Die groenten worden binnen een straal van 5 km rond het stadion gekweekt door plaatselijke landbouwers en zonder tussenpersoon verkocht aan de supporters. Het is een meer dan originele manier om de korte keten te ondersteunen.

Bob Madou, chief business officer van Club Brugge, had het over een actie waar iedereen beter van wordt: “We wilden dat onze supporters snel en op een toegankelijke manier konden beschikken over de schitterende producten die onze streek te bieden heeft. Verder vonden we het belangrijk dat de distributieketen zo kort mogelijk was, zodat de lokale landbouwers rechtstreeks de vruchten konden plukken van hun noeste arbeid. Nu onze ploeg blijft groeien leek het ons primordiaal voeling te behouden met onze roots. Die groenteboxen maken een enorm verschil binnen onze gemeenschap en herinneren ons eraan waarom we zo trots zijn op onze geuzennaam.”
De groenteboxen verschenen rond het Jan Breydelstadion en in de Club Brugge-fanshops, tussen de truitjes, bekers en sjaals. Deze lancering werd ondersteund door een video die een brug slaat tussen de supporters en de echte boeren, alsook via een reeks van twaalf posters met daarop packshots van de groenten en schitterende portretten van enkele lokale boeren. De kers op de taart waren de stands die rond het stadion geïnstalleerd waren en waar de fans soep en andere snacks bereid met groenten uit de box gratis konden proeven.
Het initiatief had een dubbele positieve impact. Supporters konden gezonder en meer seizoensgebonden eten en de lokale boeren konden rekenen op een extra bron van inkomsten. Met deze actie innoveerde Club Brugge ook op het vlak van sportmerchandising. De groenteboxen ‘Boeren voor Boeren’ genereerden in plaats van een financiële return on investment merkwaarde en maatschappelijke waarde. 

Archief / BLUE