Fr

BLUE

Club Brugge out of the box met Mutant

Vrijdag 28 Oktober 2022

Club Brugge out of the box met Mutant

Historisch worden de spelers en supporters van Club Brugge ook wel ‘boeren’ genoemd door hun tegenstanders. Dat komt natuurlijk omdat de club in een zeer landelijke regio ligt; in plaats van zijn roots te verloochenen is blauwzwart er veeleer trots op. Vandaag zetten ze hun bijnaam extra kracht bij en lanceren ze samen met Mutant hun eigen groenteboxmerk:  'Boeren voor Boeren'.

Alle groenten worden binnen een straal van 5 km rond het stadion gekweekt door plaatselijke landbouwers en zonder tussenpersoon verkocht aan de supporters. Dat is een hele originele manier om de kleine boeren die het moeilijk hebben in de huidige economische context te steunen. En dat zijn er nogal wat, als je weet dat het aantal Belgische landbouwers dat de regering om steun gevraagd heeft in twee jaar tijd met 44% toegenomen is.
 
“Het is een actie waar iedereen beter van wordt”, aldus Bob Madou, chief business officer van Club Brugge. “We willen dat onze supporters snel en op een toegankelijke manier kunnen beschikken over de schitterende producten die onze streek te bieden heeft. Verder vinden we het belangrijk dat de distributieketen zo kort mogelijk is, zodat de lokale landbouwers rechtstreeks de vruchten kunnen plukken van hun noeste arbeid. Nu onze ploeg blijft groeien lijkt het ons primordiaal voeling te behouden met onze roots. Die groenteboxen maken een enorm verschil binnen onze gemeenschap en herinneren ons eraan waarom we zo trots zijn op onze bijnaam.”
 
De ‘Boeren voor Boeren’ groenteboxen werden dit weekend gelanceerd rond het stadion van Club Brugge en in de fanshops, tussen de truitjes, bekers en sjaals. “Via een website kunnen de supporters hun box bestellen; die kunnen ze dan bij elke thuismatch komen ophalen bij het verlaten van het stadion”, vervolgt Jonathan d’Oultremon, creatief bij Mutant. “De lancering wordt ook ondersteund door een mooie spot in een productie van Fledge die en brug slaat tussen boeren en supporters. Verder omvat de campagne 12 posters met daarop packshots van de groenten en schitterende portretten van de deelnemende boeren.”
 
“We hebben ook stands rond het stadion geïnstalleerd, waar fans soep en andere snacks bereid met de groenten uit de box kunnen proeven”, zegt thomas Rypens, Direct to Consumer director van Club Brugge.
 
Kortom, het geniale idee van Mutant is driedubbel positief: supporters kunnen gezonder en meer seizoensgebonden eten, de lokale boeren kunnen rekenen op een extra bron van inkomsten en Club blijft trouw aan zijn roots.
 
“Sportmerchandising is meestal bedoeld om centen meer dan waarden te genereren”, besluit Odin Saillé, oprichter en ECD van Mutant. “Maar nu voetbalclubs transformeren tot grote bedrijven, is het belangrijker dan ooit de band met je supporters en je roots boven je commerciële doelstellingen te plaatsen. Deze vorm van sportmerchandising kun je niet aantrekken en je kunt er ook geen koffie uit drinken. Het gaat om een product dat een veel belangrijker verhaal vertelt: dat van de maatschappelijke en economische impact die een sportclub kan hebben op haar community. Het opgeleverde geld dient niet om de club te verrijken, maar wel de streek rond Brugge, waar de meeste supporters vandaan komen.”
 
Hoed af voor deze actie! ’t Was lang geleden dat de redactie van MM nog zo enthousiast was over een creatie.

Archief / BLUE