Fr

BLUE

MediaMarkt voegt duurzaamheid toe aan zijn commerciële strategie

Vrijdag 22 April 2022

MediaMarkt voegt duurzaamheid toe aan zijn commerciële strategie

MediaMarkt wil bijdragen aan een duurzamere wereld en introduceert daartoe het BetterWay logo. Dit logo komt op producten die wat betreft het productieproces, gebruik en end-of-life voldoen aan de strenge eisen die onafhankelijke en gerenommeerde instituten zoals het Duitse Blauer Engel en EcoTopTen en het internationale EPEAT daaraan verbinden. De duurzaamheidscriteria hebben onder meer betrekking op maatschappelijk verantwoorde productie, gebruikte materialen, energieverbruik en de mate waarin het product kan gerecycleerd worden.
 
Seppe Eloot, head of sustainability Benelux van MediaMarkt: “Voor een toenemend aantal klanten is duurzaamheid een belangrijk keuzecriterium bij de aanschaf van producten. Wij willen hen met het BetterWay logo bij die keuze helpen. Het is daarmee niet weer het zoveelste duurzaamheidslogo. Want MediaMarkt haalt er geen enkel marketing-of verkoopvoordeel uit en dat maakt onze inzet en traject naar een duurzame wereld zo interessant. Het is voor ons een strategische keuze met grote implicaties voor enerzijds onze eigen bedrijfsvoering, productaanbod en diensten. Aan de andere kant verplichten we ons ook consumenten te helpen bij het verduurzamen van hun eigen leven.”

Het BetterWay logo wordt overigens in de markt gezet als een manier om duurzaamheid te promoten via de duizenden dagelijkse klantencontacten. Tegelijkertijd kan MediaMarkt zijn klanten begeleiden bij hun keuze voor duurzamere producten en diensten.

“Elektr(on)ische apparaten zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dat zal alleen nog maar verder toenemen”, aldus de head of sustainability Benelux. “Het is aan ons om de klanten te begeleiden in het maken van duurzame keuzes. Het is vooral belangrijk dat de klanten erop kunnen vertrouwen dat een product met het BetterWay logo ook echt staat voor de duurzame keuze binnen die bepaalde productgroep. BetterWay is een weg naar verduurzaming. Een weg die wij als bedrijf afleggen, samen met onze klanten. De objectieve, externe beoordeling garandeert dat we de juiste weg blijven volgen.”

Verder benadrukt Eloot dat het versterken van de duurzaamheid van de producten bij MediaMarkt integraal deel uitmaakt van een heel proces, waarbij de doelstelling erin bestaat om stap voor stap de bedrijfsprocessen groener te maken.

“Inmiddels wordt meer dan 80% van de gebruikte elektriciteit duurzaam opgewekt”, besluit Seppe Eloot. “We streven naar 100% in 2023. Daarnaast zijn 97% van de productielocaties van onze eigen merken getoetst op mensenrechten en werkomstandigheden. Voor de eigen merken, meer bepaald ISY, OK, KOENIC en PEAQ, wordt ook de klimaatimpact van het product berekend gedurende de volledige levenscyclus. Dit doen we om meer inzicht te krijgen in hoe we het product beter kunnen ontwerpen en gebruiken.”

Archief / BLUE