Fr

BLUE

USA: OKCupid neemt stelling voor het recht op abortus

Dinsdag 1 Februari 2022

USA: OKCupid neemt stelling voor het recht op abortus

OkCupid is een datingapp die toebehoort aan Match Group, een gigant op de markt die ook andere populaire merken als Meetic en Tinder in handen heeft. Ze positioneert zich als inclusief en onderscheidt zich op basis van uitspraken die de nodige verdeeldheid zaaien in de Verenigde Staten.  

De nieuwe campagne van OKCupid sluit aan bij 'Every Single Person', de lijn ontwikkeld door Mekanism en mooi in de praktijk gebracht door Maurizio Cattelan en Pierpaolo Ferrari, de oprichters van het magazine ToiletPaper.
Onder de titel 'Every Single Pro-Choicer' wil de campagne het recht op abortus verdedigen. Dat is een zeer gevoelig onderwerp in de Verenigde Staten. Symbolisch releaste OKCupid ze amper enkele dagen na de 49ste verjaardag van het 'Roe vs. Wade' arrest dat het recht op abortus moet vrijwaren. Dat recht wordt alsmaar meer in vraag gesteld door het hoogste Gerechtshof dat onlangs een beroep verwierp tegen de Texaanse wetgeving die abortus na zes weken zwangerschap verbiedt.
In de marge van de affiches stelt OKCupid zijn gebruikers voor een 'pro-choice' badge op hun profiel te tonen, waardoor ze makkelijker matches kunnen vinden op basis van verenigbare meningen betreffende de kwestie en ter ondersteuning van meer open gesprekken over abortus.   

Met deze campagne vervoegt de datingsite merken als Ben & Jerry's, Reddit en Salesforce die actie voeren tegen de Texaanse wetgeving. In Ad Age betreurt CMO Melissa Hobley dat niet meer bedrijven in hun voetsporen treden. Ze verwijst naar de oorverdovende stilte van de merken over de kwestie, hoewel de meeste Amerikanen nog steeds achter het recht van de vrije keuze voor vrouwen staan. 

Archief / BLUE