Fr

BLUE

Waarom Dove het op sociale netwerken gemunt heeft

Dinsdag 25 April 2023

Waarom Dove het op sociale netwerken gemunt heeft

Terwijl de 'real beauty' campagnes van Dove aanvankelijk gericht waren op mode en reclame via hun voorstellingen in de traditionele media, nemen ze sinds 2021 de sociale netwerken in het vizier.

Waarom? Omdat die als een magneet werken op alles wat het Dove Self-Esteem Project aan de kaak stelt: onrealistische schoonheidsnormen en de sociale en culturele druk die mensen, vooral jonge meisjes, ertoe aanzet zich naar deze normen te plooien.

Ter herinnering: sinds 2004 biedt het Dove Self-Esteem Project gratis educatieve programma's en online tools om ouders te helpen zelfbeeldkwesties met hun kinderen aan te kaarten. Bedoeling is positief zelfvertrouwen te bevorderen door mensen en jongeren aan te moedigen zich te richten op hun eigen innerlijke waarde en schoonheid, in plaats van te proberen te voldoen aan externe schoonheidsnormen die onbereikbaar of ongezond kunnen zijn. Dove schat dat het Self-Esteem Project tot nu toe wereldwijd zo'n 80 miljoen jongeren heeft bereikt.

De kruistocht tegen de gevaren van sociale netwerken ging van start met #The Selfie Talk, dat wees op de schade die wordt veroorzaakt door almaar populairdere sterk geretoucheerde selfies en het gebruik van "esthetische" filters. Met soms dramatische gevolgen voor de geestelijke gezondheid: volgens een Amerikaanse studie over meisjes van 13 tot 17 jaar die sociale netwerken gebruiken, heeft meer dan 80% hun uiterlijk al getransformeerd voordat ze een foto van zichzelf posten. Dat kan onschuldig lijken, maar dit gedrag kan een destructief effect hebben op het zelfvertrouwen, vooral op zo’n kwetsbare leeftijd, waarschuwt het Dove Self-Esteem Project. 

De campagne wordt ondersteund door een 60"-spot van Ogilvy UK, ‘Reverse Selfie’, die we kunnen zien als een vervolg op ‘Evolution’, de iconische spot waarmee de Dove-saga in 2006 begon door de door de reclame-industrie en de media in stand gehouden valse schoonheidsidealen met de vinger te wijzen. Hetzelfde procedé wordt gebruikt voor ‘Reverse Selfie’, maar dan toegepast op sociale netwerken: de video toont een 13-jarig meisje dat haar foto radicaal heeft bewerkt, alvorens hem te posten. De film ontvouwt zich in omgekeerde volgorde, beginnend met de selfie, waarna de verschillende retouches worden verwijderd, om uiteindelijk het echte gezicht van het meisje achter de foto te onthullen.
Er hoort ook een printluik bij, met de natuurlijke gezichten van de meisjes versus de zwaar gertoucheerde versies.
'Reverse Selfie' werd zopas uitgeroepen tot de beste campagne door het Good Report 2022 (gepubliceerd door ACT Responsible en WARC. 

Sindsdien blijft het Dove Self-Esteem Project het probleem onder de aandacht brengen en wijzen op de gevaren van sociale netwerken, met acties als #DetoxYourFeed, #NoDigitalDistortion of recent nog 'The Real Cost of Beauty'.

Archief / BLUE