Fr

BLUE

Duurzaamheid: Coca Cola predikt ambitie en actie

Donderdag 29 September 2022

Duurzaamheid: Coca Cola predikt ambitie en actie

“Refresh the world, make a difference”. Aldus het motto waarmee Coca-Cola zijn strategie inleidt voor een duurzamere planeet, gelijkheid in de samenleving en mensen die zich goed voelen. “Het start bij onze eigen producten”, preciseert de sodagigant nog, en meer bepaald bij de verpakking ervan, want we weten natuurlijk allemaal dat frisdrankfabrikanten een grote rol kunnen spelen in de hoeveelheid plastic die we verbruiken. Laura Brems en Eva Lefevre, woordvoerders van respectievelijk The Coca-Cola Company BeLux en bottelaar Coca-Cola Europacific Partners Belux, waren bereid om onze vragen te beantwoorden.

Coca-Cola, Pepsico en Unilever vormen samen de top drie van ’s werelds grootste plasticvervuilers. Dat heeft uiteraard te maken met de aard en de massale productie van jullie producten, maar hoe geloofwaardig kan jullie engagement voor een duurzamere wereld zijn?
 
Laura Brems: Verpakkingsafval is een nijpend probleem, daar zijn we ons van bewust. Wij willen graag een deel van de oplossing zijn. Daarbij zijn we ons er ook van bewust dat we er nog niet zijn, maar met een ambitieus actieplan maken we van duurzaamheid een speerpunt. Als (wereld)leider in onze industrie willen we onze verantwoordelijkheid nemen bij het zoeken naar levensvatbare oplossingen voor belangrijke uitdagingen. We zetten ambitieuze doelen voorop op vlak van klimaat, water en samenleving en vinden het belangrijk over onze vorderingen te rapporteren. Daarbij worden onze duurzaamheidsprestaties beoordeeld door een aantal belangrijke duurzaamheidsindexen, analisten en andere externe organisaties.
 
Een van de pijlers in jullie duurzaamheidsbeleid is de verpakkingsstrategie. Hoe zou je die in één paragraaf samenvatten?
Eva Lefèvre: Einddoel is een afvalvrije wereld. Concreet wil dit voor ons zeggen dat we tegen 2025 wereldwijd 100% van onze verpakkingen recycleerbaar willen make.

Tegen 2030 minstens 50% gerecycleerd materiaal in onze verpakkingen gebruiken. Tegen 2030 willen we ook voor elk flesje en blikje dat we verkopen er eentje inzamelen, zodat het opnieuw een flesje of een blikje kan worden.
Tot slot willen we mensen samenbrengen om een gezonde, afvalvrije omgeving te ondersteunen via sterke lokale samenwerkingen, vanuit de fundamentele overtuiging dat als we lokaal groeien, we ook lokaal iets kunnen terugdoen.
 
Hebben jullie concrete cijfers voor België?
 
Eva Lefèvre: In 2021 was 98% van onze verpakkingen recycleerbaar; ook zit er sinds de zomer van 2021 géén nieuw plastic (uit fossiele grondstoffen) meer in de petflesjes van Coca‑Cola in België en Luxemburg. Als één van de eerste Coca-Cola markten in Europa zijn we namelijk omgeschakeld naar 100% gerecycleerd plastic (rpet)*. Daarmee dragen we bij aan de circulaire economie; verder zetten we ook in op innovatie met onder andere hervulbare en verpakkingsvrije oplossingen.
 
Laura Brems: In België hebben we een goed werkend inzamelsysteem aan huis (92% door Fost Plus), maar de grote uitdaging blijft de consumptie ‘onderweg’. Daarom staan we open om samen met onze partners te bekijken wat alle mogelijke effectieve en economisch leefbare opties zijn die kunnen helpen om al onze verpakkingen in te zamelen, waaronder ook statiegeld.
 
Wat voor concrete resultaten heeft jullie verpakkingsstrategie al opgeleverd?
 
Eva Lefèvre: Met de omschakeling naar 100% gerecycleerd plastic (rpet) voor ons gehele portfolio in België en Luxemburg* besparen we jaarlijks zo’n 14.000 ton nieuw plastic (vergeleken met een situatie waarin we alleen pet uit fossiele grondstoffen gebruiken) en verminderen we onze CO2-voetafdruk die tot 70% lager is in het geval van rpet tegenover nieuw plastic gemaakt van fossiele grondstoffen.

Daarnaast weegt onze 500ml rpet fles weegt momenteel nog 19,9 gram, in plaats van 28,5 gram in 2008. Ook dat heeft een impact op de vermindering van de hoeveelheid verpakkingen.

Tot slot hebben we dit jaar de plastic folie rond onze ‘minicans’ vervangen door karton van duurzame afkomst, waardoor we jaarlijks 11.000 ton minder plastic folie gebruiken.
 
Laura Brems: Ook zijn we trots op de sterke samenwerkingen met partners zoals Mooimakers, Be Wapp, River Cleanup en The Click, die zich allen inzetten tegen zwerfafval. Want niet alleen als individu kan je een verschil maken – ook samen kan je de handen uit de mouwen steken tegen zwerfafval.
 
Wat voor rol speelt de verpakkingsstrategie in jullie communicatie?
 
We hebben de afgelopen jaren verschillende campagnes gehad om consumenten aan te sporen hun blikje of flesje correct te sorteren, met als meest recente voorbeeld de #LaatOnsNietVallen campagne op sociale media deze zomer. Deze werd ontwikkeld door Fevia (de Belgische federatie van de voedingsindustrie), met als doelstelling zwerfafval tegen te gaan – iets waar we graag de kracht van ons merk voor inzetten.

Ook op de Belgische festivals deze zomer hebben we telkens voor heldere communicatie gezorgd rond de inzameling en recyclage van onze verpakkingen. Sensibilisatiecampagnes en heldere consumentencommunicatie zijn een cruciaal onderdeel in ons streefdoel om 100% inzameling te bereiken tegen 2030.

*100% gerecycleerd plastic met uitzondering van dop en etiket, en Aquarius 1,5 l, Tropico 1,5 l en Minute Maid 33 cl.

Archief / BLUE