Fr

BLUE

BrandZ: amper 2% van merken uit de top 100 wordt beschouwd als leader inzake duurzaamheid

Vrijdag 30 Juni 2023

BrandZ: amper 2% van merken uit de top 100 wordt beschouwd als leader inzake duurzaamheid

Dat blijkt uit de resultaten van het laatste wereldwijde BrandZ-rapport van Kantar. De perceptie van duurzaamheid draagt gemiddeld 3,3% bij aan de gemiddelde waarde van de merken in de top 100, maar als we kijken naar de individuele merken in deze ranking stellen we vast dat het belang van duurzaamheid als waardefactor kan variëren van 0,5% tot 10%. Voor de merken aan de top en in het midden van deze rangschikking werkt duurzame ontwikkeling precies zoals te verwachten is: het voegt waarde toe voor merken die al sterk zijn, aldus de auteurs van het rapport.
 
Ze voegen eraan toe dat de merken in de top 100 een reputatierisico lopen door hun corporate social responsibility aanpak. “Die merken worden aanzienlijk meer dan andere niet gedefinieerd door hun verantwoorde imago. Momenteel waarderen de financiële markten ze om andere redenen, vandaar hun aanwezigheid in de ranglijst, maar dit lijkt geen duurzame strategie te zijn. De verantwoordelijkheid van merken is al goed voor 45% van de reputatie van bedrijven en merken die daar geen rekening mee houden, nemen een risico. Dit geldt nog meer voor de ontwikkeling van ESG-criteria (environmental, social, & corporate governance) bij de evaluatie van bedrijven door investeerders: hoewel een goede ESG-score niet noodzakelijk is om merkwaarde te creëren, zijn inspanningen op dit vlak wel een versnellende factor.”

“Ook vanuit het standpunt van de consument evolueren de dingen snel nu merken zich uitspreken over het onderwerp en er percepties worden gevormd. Sinds 2014 is de mate van associatie met verantwoordelijkheid bijna verdubbeld.”

Tot slot merkt Kantar op dat, in een wereldwijde context waarin de waarde van merken in de top 100 door de band genomen met 20% is gedaald, en zelfs als duurzame ontwikkeling an sich merken niet kan beschermen tegen negatieve economische cycli, het merken wel kan helpen gelijke tred te houden. Dat geldt des te meer als duurzame ontwikkeling wordt gecombineerd met andere fundamentele elementen bij het bouwen van een merk.

Toch, en daar kan niemand blij van worden, maakte een merk als Shein een opmerkelijke entree in de BrandZ top 100, door meteen door te stoten naar de 70ste plaats. Ook ExxonMobil (79ste plaats) en Shell (98ste plaats) keren terug in de ranking van Kantar.

Archief / BLUE