Fr

BLUE

UK neemt fossiele brandstofreclame in het vizier

Vrijdag 30 Juni 2023

UK neemt fossiele brandstofreclame in het vizier

In Groot-Brittannië verbood de Britse reclametoezichthouder ASA begin juni de advertenties van enkele grote oliemaatschappijen, waaronder Shell en Repsol. Die zetten weliswaar hun inspanningen inzake hernieuwbare energie in de kijker, maar zwijgen in alle talen over hun vervuilende activiteiten. Ook daarover moet informatie worden verstrekt, aldus de Britse advertentiewaakhond.

Een woordvoerder van Shell liet ondertussen al weten het niet eens te zijn met de uitspraak: iedereen weet immers dat Shell fossiele brandstoffen produceert, maar weinig mensen zijn op de hoogte van de investeringen in alternatieve energiebronnen. En als daarover niet gecommuniceerd wordt, weet niemand dat ze bestaan, aldus de woordvoerder.

Een zweem van waarheid bevat die uitspraak natuurlijk wel, maar je kunt ze net zo goed beschouwen als een vorm van pure greenwashing. Voor de jongens en meisjes van Clean Creatives die op de Cannes Lions hun boodschap nog eens kwamen benadrukken, is het alvast duidelijk: de industrie draagt op de meest efficiënte manier bij aan een   duurzamere wereld door niet te werken voor (onder andere) fossiele brandstofmaatschappijen. Om het de sector makkelijker te maken, zetten ze de te bannen bedrijven “even” op een rijtje. Dat zijn er vandaag 14.105 om precies te zijn…

Archief / BLUE