Fr

BLUE

Moet sportsponsoring meer gereglementeerd worden?

Dinsdag 30 Mei 2023

Moet sportsponsoring meer gereglementeerd worden?

Is Total Energies legitiem als het sportevents als de 20km van Brussel sponsort? Dat vroegen heel wat van de 40.000 lopers en wandelaars die op 28 mei de straten van onze hoofdstad bevolkten zich ongetwijfeld af.
 
“TotalEnergies en andere oliemaatschappijen hebben een duidelijke reclamestrategie: culturele en sportprojecten steunen om hun imago te verbeteren en hun voordeel te doen met de positieve perceptie van deze evenementen. Hun doelstelling is rekenen op de goodwill van de samenleving om hun activiteiten die nefast zijn voor het klimaat te kunnen voortzetten. Erger nog, zich onmisbaar maken. Want zonder hen zouden heel wat projecten niet verwezenlijkt kunnen worden. Maar dat argument is onverdraaglijk”, aldus Maxime Van der Meerschen, de medeoprichter van GiveAction, op zijn LinkedIn-pagina.
 
Dat bevestigt de denktank van het New Weather Institute, klimaatvereniging Possible en hun sympathisanten die aan de basis lagen van de Badvertising-campagne: op basis van een onderzoek naar de investeringen van de autosector in sportsponsoring, besluiten ze dat dit soort investeringen een efficiënte manier voor bedrijven is om een positief merkimago op te bouwen, “dat de schadelijkste producten en praktijken voor milieu en maatschappij te normaliseren” en aldus de implementatie van het klimaatbeleid te vertragen.
 
‘Badvertising’ wijst meer bepaald Toyota en BMW met de vinger en preciseert dat deze merken in 2021 meer dan 120 sponsoringdeals tekenden in minstens 23 sporttakken, met akkoorden die specifiek betrekking hadden op duurzaamheid. “Tegelijk verkochten ze meer dan 12,5 miljoen wagens die rijden op fossiele brandstof. Die zullen in de loop van hun levenscyclus zo’n 885 miljoen ton CO² uitstoten, wat overeenkomt met de werking van 230 elektriciteitscentrales op steenkool gedurende een heel jaar”.

Archief / BLUE