Fr

BLUE

Positieve reclame duurzaam op Auvio

Dinsdag 1 Februari 2022

Positieve reclame duurzaam op Auvio

Enkele dagen geleden verklaarde Jean-Paul Philippot, afgevaardigd bestuurder van de RTBF, dat hij RMB de opdracht had gegeven het partnerschap dat in november vorig jaar gesloten werd met GiveActions verder te ontwikkelen: “We willen meer communicatie die respectvol en geëngageerd is wat maatschappelijke en milieukwesties betreft. Als openbaar medium denk ik dat het een missie is die we op ons kunnen nemen door een beroep te doen op de verantwoordelijkheid van de adverteerders en het afstemmen van de commerciële communicatie op een aantal andere engagementen en missies waarnaar adverteerders overigens vaak refereren.”
 
GiveActions is een start-up die opgericht werd door drie jonge ondernemers: Maxime Van Der Meerschen, Elias Printz en Gaspard Merten. Het bedrijf creëerde een app voor de financiering van ecologische en maatschappelijke projecten door gesponsorde video’s. Het concept? Door reclamespots te bekijken kan geld worden ingezameld voor een vereniging. De advertentiepartners van GiveActions zijn logischerwijze verantwoorde merken die geselecteerd worden op basis van een waardenhandvest. 20 tot 50% van de aan de campagnes toegekende budgetten wordt gebruikt voor de financiering van concrete en meetbare projecten.
 
“Bedoeling is een ecosysteem te creëren met partijen die actief verandering bewerkstelligen, wat zorgt voor een positief domino-effect, want verandering impliceert ook een aanpassing van onze consumptiegewoonten”, aldus Gaspard Merten.
 
RMB was meteen overtuigd door deze visie en sloot een partnerschap met GiveActions, om de klanten van de start-up extra zichtbaarheid te geven. Daardoor kunnen de partnermerken nu digitale videocampagnes reserveren op Auvio. Het akkoord voorziet bevoorrechte plaatsingen voor deze campagnes; de spots die uitgezonden worden in post-roll worden voorafgegaan door een blok dat de aandacht van de Auvio-bezoekers moet trekken en ze aanmoedigen om de content te bekijken.
 
RMB legt uit dat het blok in kwestie een dubbele functie vervult: het project van de vereniging dat door de advertentiecampagne gefinancierd wordt presenteren en de viewability van de spot versterken. Een ander voordeel voor de adverteerders? Daar waar de duur van de post-roll op Auvio normaal beperkt is tot 20’’, zijn hier 30’’ toegestaan. Het principe blijft uiteindelijk hetzelfde als dat wat toegepast wordt met de GiveActions-app: een deel van het campagnebudget dient om het project van een vereniging te steunen.
 
De jonge coöperatieve bank NewB die van ethiek en verantwoorde finance zijn stokpaardjes heeft gemaakt, maakte als eerste merk gebruik van het partnerschap. Volgens de regie maakten de resultaten van deze eerste positieve campagne het mogelijk om 1.000 m2 Natagora-natuurgebied te financieren, wat alle verwachtingen overtrof. Bijna 50% van de kijkers die op Auvio in contact kwamen met de boodschap, keken vrijwillig naar de spot van NewB en 60.000 mensen keken hem helemaal uit. De CTR lag drie keer hoger dan die van een gemiddelde post-roll.

Archief / BLUE