Fr

BLUE

De MIVB lanceert Floya met Mutant en Customer Collective

Vrijdag 15 September 2023

De MIVB lanceert Floya met Mutant en Customer Collective

De MIVB profiteert van De Week van de Mobiliteit om Floya te lanceren, zijn MaaS-project (Mobility as a Service) en de eerste multimodale app voor het grote publiek in België. Die stelt de gebruiker in staat om al zijn vervoersbehoeften in Brussel in een enkele app te beheren.

Door de app te downloaden, kan de gebruiker zijn reis uitstippelen, de kosten en reistijden vergelijken naargelang het vervoermiddel, het transport kiezen dat het beste bij hem past en, vooral, alles rechtstreeks in de app betalen.

Kortom, een all-in app die het brede Brusselse mobiliteitsaanbod (metro, tram, bus, trein, fiets, scooter, taxi en autodelen) zichtbaarder en toegankelijker maakt, met als doel het gebruik van de auto voor persoonlijk gebruik te beperken.

Mutant stond in voor de lanceringscampagne, dit na een pitch die het begin dit jaar wist te winnen. De uitdaging was om Floya te positioneren als een lokaal en typisch Brussels product en het te onderscheiden van grote techspelers zoals Google, enz.

Mutant baseerde zijn strategie op het DNA van Brussel: een multiculturele stad waar mensen Frans, Nederlands, Engels en vele andere talen spreken en waar iedereen er toch in slaagt elkaar te begrijpen.

Die typische Brusselse ingesteldheid komt naar voren in de tv-spot, bioscoopspot en SoMe-creaties. Op het scherm zien we een koppel dat de stad doorkruist en daarbij verschillende transportmiddelen combineert.

De flexibele mobiliteit wordt gevisualiseerd door het decor en de gebouwen van Brussel die ‘vloeibaar’ worden en transformeren in gekleurde lijnen. Deze zijn gebaseerd op de branding van de Floya-app.

Deze visuele stijl is ook terug te vinden in de OOH en statische beelden. De campagne wordt nog versterkt door een influencers- en radioluik.

We geven nog mee dat de MIVB ook een beroep heeft gedaan op de Customer Collective-groep, meer bepaald om de vervoersmaatschappij te helpen bij het creëren van een visie voor het MaaS-project en bij het opstellen van een strategisch en operationeel marketingplan.
 
Daartoe werkte Customer Collective met drie van zijn entiteiten: The House of Marketing dat zich in een eerste fase focuste op het uitwerken van een duidelijke visie en misie; AddData dat een trackingsysteem opzette, naast een database voor het beheren van klantendata met respect voor de GDPR-regels; en Upthrust dat verantwoordelijk was voor de website.

Archief / BLUE