Fr

BLUE

Zot van Titania Tran

Dinsdag 24 Mei 2022

Zot van Titania Tran

Adweek's Creative of the Year, Titania Tran, copywriter bij Wieden+Kennedy, kon ons vorig jaar al bekoren met 'Call it Covid', haar spot die de discriminatie aan de kaak stelde waaronder Aziatische gemeenschappen in de Verenigde Staten en elders te lijden hebben sinds de coronapandemie wereldwijd uitbrak. Discriminatie die vaak begint met alleen maar woorden. Maar natuurlijk zijn woorden nooit alleen maar woorden, zoals dit 'spoken word' gedicht, geschreven en voorgedragen door Titania Tran, ons in herinnering brengt.  

In samenwerking met Dan Koo, AD bij W+K, maakte ze een tweede spot in dezelfde trant in het kader van de Asian American and Pacific Islander Heritage Month die in mei in de Verenigde Staten plaatsvindt. Onder de titel 'The Myth' wil die de mythe van de "modelminderheid" ontkrachten; die sluit mensen van Aziatische afkomst op in specifieke, meestal onderdanige stereotypen. Dat leidt tot culturele verdeeldheid en speelt ook een belangrijke rol bij gewelddaden in het hele land.
"Wat we uit 'Call It Covid' halen, is hoe we op onbekend terrein moeten navigeren, omdat we reclamemakers zijn, maar wat we met deze spot doen is geen reclame. Het bevindt  zich op het kruispunt van de mediavormen die een rol hebben gespeeld in het ontstaan en in stand houden van de mythe", aldus de copy die opnieuw haar stem leent aan de spot.  

Bedoeling: een gesprek op gang te brengen over stereotypen, discriminatie en rassengeweld.
"Dit onderwerp is zo vaak bestudeerd en besproken met behulp van statistieken, gegevens en opiniestukken, dat veel zeer slimme mensen er in hun bubbel over praten. Maar als je de dingen op deze manier contextualiseert, als een statistiek, is het moeilijk empathie te voelen voor de mensen en de gemeenschappen die erdoor getroffen worden. Wijzelf, de Aziatische gemeenschap, spelen een rol, en het is allemaal van generatie op generatie doorgegeven."

Archief / BLUE