Fr

BLUE

New Talent: Virginie Cavadini (RMB)

Vrijdag 22 April 2022

New Talent: Virginie Cavadini (RMB)

Virginie Cavadini is net afgestudeerd aan het IHECS en werkt sinds september vorig jaar bij RMB als campaign expert. Ze is opgegroeid in een familie van communicatiespecialisten en het is niet haar eerste job in de sector.

Hoe zag je carrière er tot nog toe uit, eerst als student en daarna op professioneel vlak?

Mijn hogere studies heb ik aan het IHECS gevolgd. Ik behaalde er eerst een bachelor in toegepaste communicatie en vervolgens een master in reclame en commerciële communicatie. Tijdens mijn bachelorstudies werkte ik in de zomer als jobstudent bij Dentsu. Ik voerde kleine taken uit, maar ik heb toch ook kunnen oefenen met het boeken en auditen van campagnes. Mijn masterstage deed ik bij LN24. Daar was mijn werk veel gevarieerder: persberichten maken, presentatiebeelden bewerken, de sociale media updaten… Omdat ze tevreden waren over mijn werk, ben ik er langer kunnen blijven als student, tot ik in september bij RMB aan de slag ging.
 
Was het deze ervaring die je keuze voor RMB bepaalde? Of was het een toevallige kans?

Mijn beoogde plan bestond er oorspronkelijk in om nog een extra jaar te studeren, een master in management aan het ICHEC te behalen en aldus mijn opleiding te vervolledigen met de cijferexpertise die ik nog miste. Het aanbod van RMB kwam echter onverwacht. De functie van campaign expert in een regie had alles waar ik op hoopte: een mix van creativiteit en strategie die me in staat stelde om de ervaring die ik zocht in de masteropleiding in de praktijk op te doen. Ik heb de job dus zonder aarzelen aanvaard.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar je dagelijks mee te maken krijgt?

Het werk van een campaign expert is moeilijk te omschrijven. Als we ’s morgens op het werk komen, weten we niet hoe onze dag er zal uitzien, op een aantal welbepaalde momenten na, het afsluiten van de radio- en tv-blokken. Het dagelijkse tempo wordt gedicteerd door de e-mails die we ontvangen van de contactpersonen uit de klantenportefeuille die we beheren. Het moeilijkste aspect is het interpreteren van de briefings om er aldus het best op te antwoorden. Als we een briefing krijgen, moeten we behoorlijk wat creativiteit aan de dag leggen in onze voorstellen voor het opstellen van een bestelbon. Maar het is net deze permanent onbekende factor die deze job zo boeiend maakt.

Hoe kun je een carrière opbouwen als je de dochter bent van Philippe Cavadini, een bekende naam in het wereldje?
 
Ook al werken we in dezelfde sector, onze banen zijn zeer verschillend. De verwachtingen kunnen in het begin hooggespannen zijn, maar de meeste mensen zijn erg gastvrij, dus ik voel geen bijzondere druk. Een achternaam is ook niet alles. Het kan helpen om te netwerken of ergens binnen te raken, maar het is door je skills en door hard te werken dat je daar kunt blijven. Ik probeer dus elke dag mijn best te doen.

Ik denk vooral dat het werken in dezelfde sector ons op een bepaalde manier heeft samengebracht. Als ik thuiskom en over mijn dag praat, weet ik dat hij precies begrijpt waar ik het over heb en dat hij geïnteresseerd is.

Waar zie je jezelf binnen enkele jaren?

In de communicatie, of het nu in de media is of in de reclame, omdat het een omgeving is waar ik van hou. En bij RMB hoop ik. Het is moeilijker om mijn toekomst in te schatten wat mijn functie betreft. Zelfs mijn job als campaign expert verandert zeer snel. Binnen een paar jaar zal die functie misschien anders heten.

Archief / BLUE