Fr

BLUE

< 60 kWh: het eerste criterium voor milieuvriendelijke mobiliteit

Vrijdag 28 Oktober 2022

< 60 kWh: het eerste criterium voor milieuvriendelijke mobiliteit

Volgens een studie van Ademe zorgt een “batterij van redelijk formaat” ervoor dat elektrische voertuigen relevant zijn voor klimaat en economie. Concreet betekent dat een batterij die onder de grens van 60kWh blijft – goed voor een gehomologeerde autonomie van 450 km met een compacte berline, verzekert het Franse agentschap voor ecologische transitie.
 
Ademe stelt dat een elektrische auto die in Frankrijk met zo’n batterij rijdt, voor zijn hele levensduur een twee tot drie keer lagere koolstofimpact heeft dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor.
 
“Met een grotere batterij is het milieuvoordeel niet gegarandeerd, omdat het verbruik varieert naargelang de omvang van de auto en de gebruiksomstandigheden. In vergelijking met een compacte dieselberline is de koolstofschuld voor een kleine elektrische stadsauto na ongeveer 15.000 km terugbetaald, terwijl dat voor een upscale elektrische SUV pas na 100.000 km het geval is. Het koolstofeffect van een elektrisch voertuig neemt immers bijna evenredig toe met zijn gewicht, dat op zijn beurt sterk wordt beïnvloed door de opslagcapaciteit van zijn batterij.”
 
Ademe adviseert daarom een batterij te kiezen die aangepast is aan het hoofdgebruik van het voertuig (bv. dagelijks woon-werkverkeer), door een zo klein en licht mogelijk voertuigmodel te kiezen, dat met deze batterijcapaciteit de grootste autonomie kan bieden.
 
Meer details hier.

Archief / BLUE