Fr

BLUE

De campagne die de ster van Mercedes doet verbleken

Donderdag 29 September 2022

De campagne die de ster van Mercedes doet verbleken

“Decennialang hebben we veel talent gestoken in mensen laten lachen, huilen of denken om ze te verleiden of te overtuigen, hun gedrag te veranderen en marktaandeel te veroveren. Voortaan komt het eropaan om precies hetzelfde te doen, maar dan voor producten en praktijken die de wereld duurzamer, eerlijker en gastvrijer willen maken”, schreef Eric Hollander (co-founder en creative chairman van Air) hier. “Natuurlijk zullen we niet ontsnappen aan rechtszaken wegens legitimiteit en vermoedelijke greenwashing. Het is aan ons om waakzaam te zijn. Het is aan ons om te proberen ons onberispelijk te gedragen en onszelf de juiste vragen te stellen voordat we spreken, en vooral door te zorgen dat we doen wat we zeggen (maar ook zeggen wat we doen).”
 
Deze houding is des te belangrijker omdat steeds meer regeringen greenwashing beschouwen als een praktijk die bij wet kan worden bestraft. Bovendien aarzelen heel wat verenigingen en influencers niet om merken die zich bezondigen aan greenwashing aan t pakken op de sociale netwerken. Dat mocht Mercedes onlangs aan den lijve ondervinden.
 
Deze zomer bracht het merk een reeks visuals uit met daarop zijn sterrenlogo in honingraten, nerven, bloemblaadjes, enz. Met de slogan ‘Nature or nothing’ was het geheel bedoeld om het assortiment elektrische voertuigen van de Duitse fabrikant te ondersteunen.
 
Deze communicatie lokte al snel een vernietigende reactie uit van Wherefrom, een platform dat duurzaamheidsscores toekent aan producten en merken. Ook het Britse bureau 10 Days: beschuldigde Mercedes van greenwashing en verspreidde bij wijze van reactie een campagne die in alle opzichten leek op die van Mercedes, met dit verschil dat alle natuurlijke elementen duidelijk aangetast waren door de schadelijke effecten van vervuiling. Ze draaiden voor de gelegenheid ook de slogan van Mercedes om: ‘Nothing or Nature’.
Enkel de creatie met de bliksem werd niet gewijzigd, op de baseline na. Aldus wilden 10 Days Londen en Wherefrom benadrukken dat klimaatverandering in de toekomst inderdaad voor steeds meer stormen zal zorgen.

Wherefrom herinnerde er ook aan dat volgens een EC-rapport 42% van de "groene" beweringen van bedrijven overdreven, onjuist of misleidend is.

Archief / BLUE