Fr

BLUE

Digitale reclame rond de SuperBowl veroorzaakt 2 miljoen ton CO²

Dinsdag 28 Februari 2023

Digitale reclame rond de SuperBowl veroorzaakt 2 miljoen ton CO²

“Als adverteerders aan de kosten van Super Bowl-reclame denken, is het eerste wat bij hen opkomt wellicht het prijskaartje van 7 miljoen dollar voor een 30"-spot, maar wat ze vergeten zijn de kosten voor de planeet”, aldus Ellen Ormesher in The Drum.
 
Volgens het Good-Loop platform, dat een tool biedt waarmee adverteerders de CO2-uitstoot die hun online campagnes genereren in real time kunnen bijhouden, veroorzaakten de merken die in de Big Game hebben geïnvesteerd zo'n 2 miljoen ton CO2. Dat stemt overeen met de vier miljard impressies die in de eerste twee weken van februari geteld werden in de aanloop naar en rond de Super Bowl door iSpot.tv. Dat is ongeveer de uitstoot die 100.000 Amerikanen in een jaar produceren.
 
Aldus de schaduwzijde van de fascinatie van de Amerikaanse kijkers voor de reclamespots die worden uitgezonden tijdens de finale van hun voetbalkampioenschap. Tegelijkertijd, zo erkent Good-Loop, is deze merkenhoogmis ook een grote kans om via communicatie te proberen gedrag te veranderen. Maar als een adverteerder als General Motors de SuperBowl gebruikt om aan te kondigen dat hij elektrische voertuigen gaat promoten in de door Netflix geproduceerde series, moet hij zich ook bewust zijn van en rekening houden met de koolstofimpact die de productie en uitzending van zulke campagnes met zich meebrengen.
 
Wat dat betreft, herinneren we aan het recente IAB Europe-rapport over duurzaamheid en digitale reclame, waarin de vereniging schat dat een typische campagne in 2022 ongeveer 5,4 ton CO2 uitstootte, terwijl een programmatic impressie ongeveer één gram CO2-uitstoot produceert. “Aangezien het aantal advertentie-impressies mettertijd almaar groter wordt, is het overduidelijk dat het een dwingend probleem wordt voor de industrie”, merkt IA Europe op. De studie is hier beschikbaar.

Archief / BLUE