Fr

INTELLIGENCE

Meaningful Brands ten tijde van de 'Me-conomy'

Zondag 21 Mei 2023

Meaningful Brands ten tijde van de 'Me-conomy'

‘Me-conomy’: een ander woord voor de hyperpersonalisatie die de consumenten drijft in hun zoektocht naar zingeving en de implicaties daarvan voor merken. Het is ook de rode draad doorheen Meaningful Brands, de ondertussen bekende studie van Havas die zopas haar recentste verslag publiceerde.

De auteurs benadrukken dat hoewel merken almaar meer belang hechten aan acties ten voordele van maatschappelijk engagement, inclusie en duurzaamheid, mensen alles toch doorheen het ‘me’ prisma analyseren. Zo zou het groeiende cynisme van de consumenten dat in 2021 door de studie geïdentificeerd werd, evolueren naar een ruimere opvatting van purpose die meer verinnerlijkt en persoonlijker wordt.

In deze ‘Me-conomy’ en zoals al bleek uit de vorige Meaningful Brands-verslagen, verwachten ze nog steeds van merken dat die verandering en maatschappelijke vooruitgang stimuleren, maar ook dat merken vreugde brengen in het dagelijkse leven, hun mentale welzijn ondersteunen en hun leven vergemakkelijken door betaalbare pleziertjes te bieden. Kortom, van merken wordt verwacht dat ze mensen helpen om zelf bij te dragen en zich in te zetten voor maatschappelijke verandering.

Opmerkelijke cijfers
  • 72% van de respondenten zegt genoeg te hebben van merken die beweren de samenleving te willen helpen terwijl hun prioriteit bij winst ligt;
  • 68% denkt dat het de verkeerde kant op gaat met de wereld;
  • 33% zegt persoonlijk te worden getroffen door ten minste één crisis in hun dagelijks leven, en hetzelfde percentage vindt dat merken eerst aan hun individuele behoeften moeten voldoen voordat zij een bredere rol in de samenleving spelen;
  • 71% van de mensen vindt dat bedrijven en merken meer moeten doen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren en te ondersteunen.
“Betekenisvolle merken verzekeren zich van trouwe consumenten als ze een maatschappelijke missie volledig waarmaken en zich inzetten voor groei op lange termijn. In veel opzichten zijn de verwachtingen ten opzichte van merken nog nooit zo hoog geweest als bij de opkomst van de me-conomy. Hoewel het belangrijk is om sociaal en ecologisch betrokken te zijn, maken steeds meer mensen zich zorgen over de crisissen en de toenemende internationale onzekerheid. In deze moeilijke tijden is het daarom essentieel om hun vreugde, een uitstekende en betaalbare service, hyperfunctionaliteit en een echte verbetering van hun dagelijks leven te brengen”, aldus Mark Sinnock, global chief strategy, data & innovation officer bij Havas Creative.
Om merken in staat te stellen zich te ontwikkelen in de ‘Me-conomy’ heeft het verslag een aantal adviezen voor hen in petto.
Veralgemenen van fysiek en mentaal welzijn: gezondheid en welzijn zijn centrale aandachtspunten geworden en merken moeten consumenten inspireren tot een gezondere levensstijl.

In de 'me-conomy' wordt van merken steeds meer verwacht dat ze 'supermerken' zijn, die beter presteren op het gebied van functionele, sociale en ecologische veranderingen en tegelijkertijd emotionele voordelen bieden.

De best presterende betekenisvolle merken scoren 64% beter op het kenmerk “helpt mij mijn identiteit en ware zelf uit te drukken” dan gemiddelde merken.

Steeds meer merken proberen via producten, boodschappen of activiteiten te inspireren tot optimisme, vreugde, eenvoudige genoegens en escapisme bij consumenten die last hebben van de onzekere tijden. Meer dan ooit ligt de nadruk op wat ons gelukkig maakt.

De studie benadrukt het belang van eigenschappen die bijdragen tot levenskwaliteit, te beginnen met de verwachting “helpt me mijn leven te vergemakkelijken”: mensen helpen tijd te besparen of gewoon hun leven te vereenvoudigen Meaningful merken scoren 42% hoger op klantervaring - een begrip dat ook respect voor dataprivacy omvat.

In dezelfde geest wijst de studie op kenmerken als “helpt me om me energiek te voelen”, “geeft me een gevoel van geluk” en “draagt ertoe bij dat ik me goed in mijn vel voel”.

Havas wijst ook op het belang van hyperfunctionaliteit, nut en consumentgerichtheid. De meest betekenisvolle merken worden ook verkozen vanwege hun functionele voordelen.

Verder blijkt betaalbaarheid het nieuwe inclusie: het aanbieden van producten en diensten voor betaalbare prijzen wordt een doel op zich. De meest succesvolle meaningful brands zijn diegene die “waar voor hun geld bieden” (+45%) en beschikken over “een assortiment producten dat aan mijn behoeften voldoet” (+45%).

Nog een aspect betreft Platforming Purpose, waarmee bedoeld wordt mensen in staat stellen purpose persoonlijk te maken. De rol van een merk inzake purpose is minder om zichzelf voor te doen als de redder van de planeet dan om individuen in staat te stellen zichzelf te zijn aan de oorsprong van verandering. Volgens de studie zegt 62% van de respondenten dat ze stilaan hun gedrag veranderen om zich aan te passen aan de milieudruk waarmee we geconfronteerd worden, 60% is bereid “persoonlijke offers te brengen om de planeet te redden” en “een standpunt in te nemen in politieke kwesties die ze belangrijk vinden”.

Om vertrouwen op te bouwen, dringen de auteurs van het rapport ten slotte aan op transparantie en eerlijkheid in alle merkactiviteiten en -communicatie, met inbegrip van bescheidenheid en soms zelfs humor. De best presterende betekenisvolle merken scoren naar verluidt 49% beter in transparantie en eerlijkheid met betrekking tot hun activiteiten en communicatie dan het gemiddelde merk.
 
Dit jaar betreft het Meaningful Brands-onderzoek 91.000 respondenten op tien markten (Duitsland, Australië, China, Spanje, Frankrijk, India, Italië, Mexico, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk) en gaat over 1.300 merken verdeeld over 42 categorieën.

Archief / INTELLIGENCE