Fr

TRAINING&BOOKS

UBA Trends Day: "Make sure you're connected", door Griet Byl (MM)

Zondag 5 Mei 2024

UBA Trends Day:

Naar jaarlijkse gewoonte verwelkomde de UBA een pak marcom professionals (meer dan 1450 om precies te zijn, met 200 studenten erbovenop) voor zijn ondertussen traditionele Trends Day. Ook dit jaar stond de hoogmis voor elke zichzelf respecterende adverteerder synoniem voor een megaportie begeesterende stof tot nadenken en een puike gelegenheid om volop te netwerken.

Op het programma vijf topsprekers, elk goed voor een expertisedomein, met interessante insights aan elkaar gepraat door de immer pittige Ianka Fleerackers en onze nationale innovatie-expert Steven Van Belleghem.

’t Was de Amerikaanse INSEAD-professor en business writer Erin Meyer die de spits afbeet. Dat deed ze met een talk over trends in leadership, geïllustreerd door de bedrijfscultuur bij Netflix en de manier waarop die – met succes - innovatie in de hand wil werken. “To succeed on the lang term you should tolerate some short term chaos”, aldus Meyer. Starre processen blijken met name dodelijk voor innovatie en controle dient in feite enkel om de middelmaat in het gareel te houden, legde ze uit. “When you dummyproof the system, only dummies want to work there”, citeerde Meyer Netflix-oprichter Reed Hastings. Het geheim waardoor diens DVD-postorderbedrijf kon uitgroeien tot de gigantische streamingsupermacht van vandaag, bleek te liggen in vrijheid, de ideale omgeving waarin high performers gedijen. “No rules rules” dus, wat niet belet dat een vorm van peer control en wederzijdse feedback noodzakelijk zijn om totale (en per definitie verlammende) chaos te vermijden.

Landgenoot Pieter Abbeel, AI-specialist en hoogleraar aan de universiteit van Berkeley, kwam het vervolgens hebben over trends in AI en over de manier waarop kunstmatige intelligentie kan helpen om merken te bouwen – wat noodzakelijker is dan ooit in een wereld waarin AI de middelmaat helpt te verbeteren en het dus extra belangrijk wordt die de overstijgen om je te onderscheiden.
De man maakte aan de hand van een aantal treffende voorbeelden duidelijk wat AI precies betekent en maakte indruk door ChatGPT te vragen naar een poëtische definitie van de UBA Trends Day in versvorm waarbij elke regel moest beginnen met de letter B.

Puur voor de lol deden we de oefening thuis nog eens over en wat bleek? We kregen godbetert een totaal ander resultaat dat we puur voor de lol willen delen:

« Bustling streets, a vibrant array, Brewing ideas, minds in a fray. Bold innovations pave the way, Brisk exchanges in the light of day. Bright-eyed entrepreneurs, ambitions high, Bridging gaps, reaching for the sky. Boundless potential, never shy, Breaking barriers as time flies by. Beneath the surface, currents flow, Building networks, fostering the grow. Bringing together, friend and foe, Blossoming futures start to show. Bells of opportunity ring aloud, Bountiful prospects in every crowd. Bound by dreams, a hopeful shroud, Beckoning all, a lively crowd. Behold the spectacle, a grand ballet, Beneath the sun's relentless sway. Braiding paths, come what may, In the realm of UBA, every day. » (copyright ChatGPT)

Mocht het UBA-team inspiratie nodig hebben om de editie van volgend jaar – op 27 maart 2025 by the way – ze ligt online gewoon voor het rapen😉

Livia Fioretti, director of insights bij TrendWatching, kwam daarna in haar kristallen bol kijken om de nieuwste trends in consumer behaviour te kaderen. Haar kristallen bol bleek de vorm van een methodologie te hebben wat haar in staat stelde vier trends te onderscheiden. Die zou je kunnen samenvatten als de pogingen van de moderne mens om opnieuw controle te krijgen over de doorrazende always-on wereld en om te gaan met een slepende, sluipende vorm van onbehagen en zelfs beklemming. Ze hamerde op het belang van ‘awesome’ ervaringen en benadrukte de dringende en eeuwige nood van onze tijdgenoten aan verbinding.

Dat deed ook de bevlogen Ier Ken Hughes die als meest gewaardeerde spreker op de editie van vorig jaar een sterk gesmaakt bisnummer bracht. Voor zijn talk over trends in branding leidde hij ons binnen in het universum van Taylor Swift en haar swifties die verbazend genoeg van alle leeftijden bleken te zijn. Hij illustreerde rijkelijk de diepmenselijke behoefte aan verbondenheid en ‘tribal belonging’. Dat zal niemand verbazen: we leven immers in een connectieloze wereld hoe geconnecteerd we voor de rest ook zijn. En passant benadrukte Hughes nog het belang moderne waarden als kwetsbaarheid en nederigheid. “Want je hebt wel een product maar je bent niets zonder je klant”, aldus de keynote speaker. Hij gaf ons nog mee dat je het verschil kunt maken door verwachtingen te overtreffen: een les die heel wat klantendiensten vandaag hoofdzakelijk in woorden toepassen.

Na een korte terugblik door Steven Van Belleghem op 75 jaar UBA sloot computer science engineer en internationaal spreker Jesus Cochegrus recht uit Mexico de dag af met een talk over trends in customer engagement. En wat bleek? Ook in zijn talk stond verbinding centraal. ’t Is dan ook altijd al een ding geweest als je niet onderuit wilt gaan. Dat wisten de Stereo MC’s al in 1992.

Wie de talks graag wil (her) bekijken, kan dat hier.
 

Archief / TRAINING&BOOKS