Fr

TECH

We keken uit naar Orion, maar ChatGPT Search is eerst

Maandag 4 November 2024

We keken uit naar Orion, maar ChatGPT Search is eerst

Op 31 oktober, eerder dan gepland, werd SearchGPT gelanceerd. Bijna op hetzelfde moment ontkende Sam Altman, CEO van OpenAI, het gerucht over een lancering eind dit jaar van het Orion-project alias GPT5.

In de praktijk is deze zoekfunctie toegevoegd aan ChatGPT, in plaats van als een stand alone te worden gepresenteerd, vandaar de naam ChatGPT Search. De zoekfunctie is momenteel alleen beschikbaar voor betalende abonnees, maar OpenAI is van plan om daar de komende maanden verandering in te brengen.

ChatGPT Search kan geactiveerd worden door op het zoekicoontje te klikken en combineert de kracht van het ChatGPT-model met de webindexeringsrobot van Bing, de zoekmachine van Microsoft. De resultaten bieden “intelligente” antwoorden, gedetailleerd en met bronlinks dus. Dankzij een extensie voor de Chrome-browser kan ChatGPT Search direct als standaardzoekfunctie worden geactiveerd.

Het AI Search landschap verwelkomt dus een nieuwe speler die over een kritische massa beschikt om marktleider Google te kunnen uitdagen. Diens AI Overviews zijn nog niet beschikbaar in de EU.

Eerste reacties

SEO-specialisten waren enthousiast om ChatGPT Search voor ons te testen en geven hun eerste indrukken.
 
Voor Corentin Donneaux, head of SEO bij Universem, is de tool een eerste stap in de richting van echte concurrentie, maar nog lang geen ‘Google killer’. Hij wijst met name op de zwakke resultaten voor transactionele zoekresultaten, waarbij de productpresentatie nog lang niet zo rijk en gedetailleerd is als wat Google biedt. Verder merkt hij ook op dat OpenAI, door het weergeven van de bronnen, ook de wapens biedt om zoekresultaten te analyseren en dus relevante positioneringsstrategieën te ontwikkelen.

SEO-consultant Jean Sprimont wijst dan weer op een gebrek aan toegankelijkheid: “Je moet zoeken om het te vinden. En als je het eenmaal gevonden hebt, moet je soms geduld aan de dag leggen...”, legt hij uit. Hij wijst er niettemin op dat er een nieuwe, relevante speler is opgestaan in search, maar dat Google in deze fase zich nog niet bedreigd moet voelen. Onze expert wijst op het groot aantal platformen dat tegenwoordig wordt gebruikt voor zoekopdrachten en introduceert het begrip ‘Digital Asset Optimisation’ of DAO. Dit concept moedigt adverteerders aan om hun digitale assets te ontwikkelen om ze zichtbaar en toegankelijk te maken voor alle nieuwe platformen die voor search worden gebruikt.

Céline Naveaux, CMO bij Semactic, is enthousiaster en spreekt van “een echte (r)evolutie in search, die een welkome frisse wind laat waaien”. Naast de opmerkingen van haar collega’s merkt ze ook de kwaliteit van de nieuwsberichten in de zoekresultaten op. “OpenAI lijkt rekening gehouden te hebben met de feedback op de bètaversie van SearchGPT, die niet altijd even betrouwbaar was. Daarnaast zijn de partnerships van OpenAI met grote mediagroepen een nuttige aanvulling op de index van Bing”, voegt ze toe, al doet de exclusiviteit van deze groepen in de zoekresultaten vragen rijzen.

Tot slot merkt onze specialist op dat, naast de vergelijking van de performance van de platformen, ook de manier van zoeken naar informatie, producten of diensten aan het veranderen is. En ze ziet dit als een kans. “Ons speelveld wordt groter”, besluit ze.

Kortom, de AI-aanpak in search past in de tijdsgeest, maar deze eerste publieke versie kan zich (nog) niet echt meten met de verschillende producten die eerder zijn gelanceerd.

Archief / TECH