Fr

TECH

Search ten tijde van AI, door Nicolas Bataille

Donderdag 20 Juni 2024

Search ten tijde van AI, door Nicolas Bataille

In 2001 lanceerde ik mijn internetmarketingbureau Creaxial. Smartphones, sociale netwerken, e-commerce bestonden nog niet, maar een grote speler was er al wel, discreet voorbehouden aan kenners en ontwikkelaars: Google.com. Tegelijk met de opkomst van nieuwswebsites en andere nationale internetportalen zoals Advalvas.be, groeide display advertising explosief.

Ik heb altijd diep respect gehad voor het feit dat Google.com geen banners op zijn site toonde, ook al was het duidelijk de meest waardevolle online mediaruimte ter wereld. Ze hielden voet bij stuk en integreerden nooit display-advertenties op Google.com, ondanks het surrealistische inkomstenpotentieel.

Sinds zijn oprichting heeft Google altijd consistent willen blijven in zijn bedrijfsstrategie en het plan was duidelijk om snel Search te introduceren via SEA. Maar in die tijd kwam het er eerst op aan om websites te bouwen, zodat er iets was om naar te verwijzen. Dat is waar creaxial op het juiste moment op de juiste plaats kwam.

In een uitgebreid (Franstalig) artikel op mm.be kopte Pierre-Nicolas Schwab: “SEO is dood en dat heeft Google gedaan”. En hij heeft gelijk! “Google heeft zonder het echt te zeggen besloten om zijn prioriteiten radicaal te veranderen. Het gaat er niet langer om de gebruiker te servicen via de kwaliteit van de resultaten, maar om voorrang te geven aan bepaalde content van partners waarmee deals zijn gesloten”, aldus Schwab.

Een commerciële keuze die, naar mijn mening, search marketing zal doen verdwijnen.
Google moet zeker hebben voorzien dat de komst van AI en personal assistants (zie mijn column op mm.be) zijn businessmodel effectief zou ondermijnen en dat het niet vol te houden zou zijn. Zoals ik schreef in de conclusie van een andere column: “Waarom zou een internaut nog naar Google surfen als de resultaten in een AI-chat completer zijn, verschillende bronnen combineren en ze te citeren en me zelfs kunnen doorverwijzen naar goede sites?”

Er is een niveau uit het proces verdwenen en dat is dat van Google.com.
Door de recente wijzigingen in het algoritme van Google kiezen de meeste content creators – buiten de sociale netwerken – stilaan voor een andere aanpak. Want wat heeft het voor zin om te investeren in kwalitatieve content als uiteindelijk niemand de webpagina van de maker kan vinden? Zal dit de inburgering van AI personal assistants in plaats van de vertrouwde Google search niet verder versnellen? En zal het niet het sluitstuk worden van de opkomst van sociale netwerkapps als een single-channel informatiebron?

Om je content te optimaliseren voor de bestaande algoritmes moet je strategisch gezien vanaf het begin bepalen hoe je deze content aanbiedt: ofwel via de op trefwoorden gebaseerde aanpak voor Search, ofwel via contextueel begrip om goed te worden gereferentieerd door AI-assistants.

Deze laatste houden ook van het gebruik van gestructureerde gegevens (schema.org), zodat ze de inhoud makkelijker begrijpen en relevante informatie kunnen detecteren.

- Traditionele SEO: de strategie is voornamelijk gebaseerd op het gebruik van specifieke zoekwoorden die gebruikers in een zoekmachine kunnen intikken. Tactieken omvatten onder andere het optimaliseren van title tags, meta descriptions, URL's en het creëren van backlinks.

- AI-referentiëring: de assistants begrijpen en interpreteren natuurlijke taal, wat betekent dat ze vragen in alledaagse taal beantwoorden en de intentie achter een zoekopdracht proberen te begrijpen. Dit vereist optimalisatie op basis van zoekintenties en natuurlijker schrijven.

Er moet ook worden opgemerkt dat optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten essentieel wordt.

Te midden van deze referentiëringsstrijd voor content zijn er natuurlijk AI-tools die kunnen worden gebruikt om webinhoud te schrijven en te optimaliseren voor SEO. We zullen moeten afwachten of search marketing nog steeds een belangrijk onderdeel is van contentstrategieën en dus van online marketing.

In de tussentijd zijn hier een paar optimalisatietools voor copywriting die worden gepresenteerd door het YouTube-kanaal ‘Elegant Themes’:
Google.com is in de loop der jaren dus net als andere digitale giganten geëvoluezoveel dingen veranderd zijn, heeft de gebruikerservaring afgezwakt.

Dit fenomeen wordt ook wel enshitification genoemd: een informele term die gebruikt wordt om het proces te beschrijven waarbij een online platform of dienst, dat aanvankelijk aantrekkelijk en voordelig is voor zijn gebruikers, geleidelijk verslechtert omdat het zijn winst probeert te maximaliseren. Dit gebeurt vaak in bilaterale markten, waar het platform fungeert als tussenpersoon tussen kopers en verkopers. Google.com is een goed voorbeeld, maar dat geldt ook voor TikTok en zelfs Amazon.com. Wired legt dit fenomeen heel goed uit.

Wat is de volgende stap? Hoe zal het online marketinglandschap er de komende jaren uitzien? Zal de mediaruimte nog steeds in deze vorm bestaan, of wordt het gewoon een kwestie van medIA optimalisatie?

Archief / TECH