Fr

TECH

YouTube wil groeien in CTV

Vrijdag 20 September 2024

YouTube wil groeien in CTV

Tijdens zijn recente Made On YouTube-evenement presenteerde het platform van Google een hele reeks nieuwe functies voor content creators. We onthouden echter vooral de interesse van het platform in connected tv.

YouTube wordt traditioneel bekeken op computers, tablets en smartphones, maar heeft ook een belangrijke plaats veroverd op het ‘grote scherm’, vooral dankzij de opkomst van CTV. “Vandaag de dag is het de snelst groeiende kijkmodus”, legt YouTube CEO Neal Mohan uit, er tegelijk op wijzend dat zijn platform wereldwijd een miljard uur per dag op televisie wordt bekeken. Het aantal content creators dat het merendeel van de omzet uit views via CTV haalt, zou op een jaar tijd met 30% gestegen zijn.

Nog een opvallend cijfer: in juli was meer dan 10% van de programma’s die via televisie werden bekeken in de Verenigde Staten content van YouTube, dat voor het eerst Disney heeft ingehaald bovenaan de Nielsen ranking.
Om zijn aanwezigheid in CTV verder te versnellen, zal de dochteronderneming van Google een “cinematografische” versie van de video’s van content creators aanbieden en hen de mogelijkheid geven om hun content in afleveringen en seizoenen te organiseren. Kortom, op dezelfde manier als het formaat dat standaard is geworden op de streamingplatformen.
 
En in AI natuurlijk…
 
Voorts was het Made On YouTube-evenement een gelegenheid om een aantal projecten te onthullen die verband houden met de AI-ontwikkelingen van het platform. Het helpen creëren van content en het versterken van de banden tussen creators en hun fans is het doel bij elk project.

Zoals wel vaker het geval, zijn de meeste van deze aankondigingen ‘in the making’. Dit geldt bijvoorbeeld voor Veo, de AI-tool voor het genereren van video’s ontwikkeld door Google DeepMind. Die zal voor het einde van het jaar worden gelanceerd in de bestaande Dream Screen-ruimte. Ter info, video’s die met Veo zijn gemaakt, krijgen het label ‘Made by AI’ dankzij de SynthID-technologie van Google.

De AI zal ook aanwezig zijn in de YouTube Studio om te brainstormen met content creators. Het doel is die creators te helpen door een gesprek tussen de maker en de AI te beginnen.

Een andere nieuwe functie, die al beschikbaar is maar nog niet voor iedereen, is de automatische voice dubbing in video’s. Het platform wil meer talen beschikbaar maken voor content creators en tegelijkertijd bijspringen in het herstellen van de toon van de stem en de geluidssfeer van de originele video.

Verder heeft YouTube ‘Communities’ aangekondigd, een nieuwe ruimte die interactie tussen content creators en hun publiek moet verbeteren. Deze wordt momenteel getest op de mobiele app, maar zou volgend jaar moeten worden uitgerold op alle kanalen.

Tot slot zal YouTube, wat de reclame betreft, de commercialisering van het pauzescherm, iets dat het sinds vorig jaar test met een select groepje adverteerders, breder beschikbaar maken.

Archief / TECH