Fr

TECH

Google Search in gevaar?

Donderdag 10 Oktober 2024

Terwijl de Wall Street Journal wijst op een voorspelbare daling van de advertentie-inkomsten bij Google door de concurrentie van TikTok en de komst van nieuwe zoekplatforms zoals Perplexity, heeft de gigant uit Mountain View de invoering van reclame in zijn nieuwe zoekinterface AI Overviews aangekondigd.

Deze interface, die nog steeds niet beschikbaar is binnen de Europese Unie, maakt gebruik van AI om rijkere antwoorden te bieden dan de huidige eenvoudige lijsten met links. Omdat het nu eenmaal mee moet met z’n concurrenten, rol Google reclame uit in de vorm van gesponsorde links die momenteel alleen beschikbaar zijn in de Verenigde Staten en op de mobiele versie.

Deze “gesponsorde” advertenties verschijnen naast andere content en zijn afkomstig van bestaande Google Shopping en Google Search campagnes. Niets echt revolutionairs.

Ondertussen staat Google voor twee grote uitdagingen: een nieuwe zoekervaring bieden en zijn advertentie-inkomsten behouden. AI Overview, dat in de lente werd gelanceerd, heeft al een aantal veranderingen ondergaan en de kans is groot dat de advertentie-oplossingen dezelfde weg zullen volgen voordat ze in Europa aankomen.

Archief / TECH