Fr

TECH

Meta komt met 'minder gepersonaliseerde' reclame

Donderdag 14 November 2024

Meta komt met 'minder gepersonaliseerde' reclame

Meta presenteerde zopas zijn nieuwe initiatieven in een poging om te voldoen aan de vereisten van de GDPR en de DMA op het gebied van targeted advertising en het verkrijgen van toestemming van platformgebruikers.

Vorig jaar creëerde Meta een betalende reclamevrije dienst voor Facebook en Instagram. Deze 'Pay or Consent'-aanpak werd destijds aangevochten, zowel vanwege het ietwat overhaaste en ondoorzichtige proces voor het verkrijgen van toestemming, als omdat de abonnementsprijs als te hoog werd beschouwd.

Vandaag verlaagt Meta zijn prijzen (van 9,9 naar 5,99 euro op het web en van 12,99 naar 7,99 euro via de app stores) en biedt gratis abonnees een nieuwe optie: 'minder gepersonaliseerde' reclame.

Deze optie, die getuigt van een zekere creativiteit, maakt gebruik van minder gegevens om gericht te adverteren en baseert zich uitsluitend op de leeftijd, de locatie, het geslacht en de houding ten opzichte van reclame van de gebruiker. Deze formule is een aanvulling op de basisversie, d.w.z. de gebruikelijke gerichte reclame op basis van alle door Meta verzamelde gegevens.

De formule voorziet in niet-onderbreekbare reclame gedurende enkele seconden.

Deze aanpak is nog niet geanalyseerd door de EC, maar werd meteen aangevochten door noyb, de NGO opgericht door Max Schrems, die campagne voert voor respect voor privacy.

Archief / TECH