Fr

TECH

DigiCab: DOOH met impact

Donderdag 26 September 2024

DigiCab: DOOH met impact

De Franse reclameregie DooH it is sinds 2021 actief in België en biedt ongeveer 300 digitale schermen aan die in taxi’s en andere VTC’s (vehicles with drivers) zijn geïnstalleerd.

Het DigiCab-aanbod is niet alleen door zijn performance uniek, maar ook omdat het een aanwijsbare sociale en milieudimensie heeft.

Van snelwegen naar VTC’s
 
DooH it begon zijn activiteiten met het plaatsen van schermen in tankstations langs snelwegen en winkelcentra in Frankrijk en, in België, bij Cora. In de nasleep van de coronacrisis wilde het bedrijf een meer maatschappelijke dimensie aan zijn model toevoegen, waarbij het vooral focust op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

DigiCab onstond uit deze reflectie. De missie was een innovatieve DOOH-oplossing te bieden die VTC- en taxichauffeurs extra omzet zou kunnen opleveren. De oplossing bestaat uit geconnecteerde en interactieve schermen aan boord van de voertuigen die gerichte reclameboodschappen uitzenden dankzij AI-algoritmes die door het bedrijf zijn ontwikkeld.
De schermen hebben de grootte van een tablet en lichten op wanneer ze de aanwezigheid van een passagier detecteren. Vervolgens analyseren ze het gezicht van de passagier om de leeftijd en het geslacht te bepalen, wat de eerste twee criteria van DigiCab zijn. Andere criteria zijn de algemene context van de reis, de tijd en vertrekplaats én de bestemming.

Deze criteria worden geanalyseerd om de meest relevante advertentieloop uit te zenden naargelang de door adverteerders gewenste targeting. Deze loops van drie minuten worden verschillende keren herhaald tijdens de rit. Ze bestaan uit acht slots, waarvan er vijf voorbehouden zijn voor commerciële adverteerders die geen concurrenten zijn van elkaar, één voor een ngo en twee voor culturele spelers. De herhaling van de loop garandeert een volledige visibiliteit van de boodschappen.

Vandaag beschikt de reclameregie over ongeveer 300 schermen in België, met een potentieel van drie miljoen impressies per maand.
 
Tech & MVO

Hoewel de oplossing in de eerste plaats is ontworpen voor merkcampagnes, kan deze ook worden gebruikt om performance doelstellingen te halen door QR-codes in de boodschappen te integreren of door passagiers vooraf een vraag te stellen en een reclameboodschap uit te zenden die is afgestemd op hun antwoord. “Het meten van aandacht is in nu en we zetten er volop op in”, benadrukt Mikael Bes, medeoprichter en CEO van DooH it.

De aantrekkingskracht van DigiCab ligt in de zeer nauwkeurige targetingmogelijkheden en de analyse van de reacties van passagiers met behulp van de eigen technologie van DooH it. Deze meet zes gezichtspunten om het aandachtsniveau van de passagier te bepalen, de interesse in de campagne en de emoties die ze ervaren wanneer de video’s worden getoond. Deze informatie kan onder andere worden gebruikt om te bepalen welk type profielen het meest aandachtig zijn.
De campagnerapporten omvatten een CO2-voetafdruk, evenals het aantal views, de tijdslots van de uitzendingen en de performance ten opzichte van andere campagnes in dezelfde sector.

“Dankzij onze ontwikkelingen, die we 100% in eigen beheer doen, vervult DigiCab perfect onze oorspronkelijke doelstelling, meer bepaald door een hoogwaardige reclameoplossing aan te bieden met een sociale en milieudimensie”, voegt Mikael Bes toe.

Het MVO-aspect is gebaseerd op een ogenblikkelijke beloning van de chauffeurs, maar ook op het toezicht van de CO2-impact van het project, dat chauffeurs met elektrische of hybride voertuigen bevoordeelt en het scherm alleen activeert als er een passagier aanwezig is.

Mikael Bes: “De passagiers worden uitgenodigd om aan het einde van de loop hun ervaring met ons systeem te delen. Daaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de passagiers het concept omarmt. Er is een positieve relatie met dit initiatief en met de aanwezige adverteerders in de loop.”
 
Van DigiCab tot DigiBag
 
DigiCab is vandaag volledig operationeel, maar DooH it heeft zich met DigiBag ook gebogen over het reclamepotentieel van de zakken die takeaway chauffeurs gebruiken. De geconnecteerde schermen worden geïntegreerd in de zakken en omvatten boodschappen met behulp van de integratie van een hele reeks parameters, waaronder geolokalisatie. De oplossing is nog in de ontwikkelingsfase en wordt alleen gebruikt voor speciale evenementiële activaties.

Het bedrijf focust zich nu op DigiCab en werkt voortdurend aan de verfijning van de functies, waaronder bijvoorbeeld de mogelijkheid om mensen die een bril dragen te identificeren, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor adverteerders, naast de bank-, retail- en drankensector die de oplossing al gebruiken.

Benelux in het vizier
 
DooH it, dat actief is in Frankrijk, Spanje en Ivoorkust en wordt gesteund door de Franse groep La Poste, blijft uitbreiden. Het is van plan om zijn aanwezigheid te vergroten door een kantoor in Nederland te openen om aldus de hele Benelux te servicen. Het doel is om het aantal schermen in België tegen 2025 te verdubbelen en om duizend schermen in Nederland te hebben.

Archief / TECH