Fr

TECH

Harde tijden voor X

Maandag 16 September 2024

Harde tijden voor X

Dat Elon Musk nu eenmaal een onbesuisde aard heeft, bleek onlangs nog maar eens uit zijn confrontatie met de Braziliaanse overheid toen die X blokkeerde in haar land. Dat was koren op de molen van BlueSky: het rivaliserende platform van Twitter-oprichter Jack Dorsey dat ondertussen al zo'n 2 miljoen gebruikers telt.

In Australië is er van een blokkade nog geen sprake, maar de laatste uitspraken van Musk zullen er waarschijnlijk hetzelfde effect hebben. Hij noemde de Australische regering onomwonden fascistisch, omdat die plannen koestert platformen die er niet in slagen fake news te bestrijden wil bannen.

Net zo zorgwekkend was de beslissing van Brand Finance om de waarde van het merk X aanzienlijk te verminderen. Die wordt nu geschat op $ 673 miljoen, 88% minder dan toen Elon Musk Twitter kocht. Toen bedroeg de waarde $44 miljard.

Als gevolg hiervan is X verdwenen uit de Media 50-ranglijst van Brand Finance, dat ook de merksterkte-index (56,9/100) heeft verlaagd en erop wijst dat deze score duidt op een grote reputatiecrisis die het sociale netwerk maar niet te boven komt.

Brand Finance schrijft deze situatie toe aan een overhaaste naamverandering en het beleid inake de monitoring van content dat adverteerders heeft weggejaagd.

Tegen deze achtergrond heeft Linda Yaccarino, CEO van X, de komst van Angela Zepeda als CMO aangekondigd. De voormalige marketingmanager van Hyundai zal veel werk moeten verzetten om het tij te keren.

Archief / TECH