Fr

TECH

Vergeet SEO, hier komt GEO

Donderdag 31 Oktober 2024

Vergeet SEO, hier komt GEO



De wereld van internet search verandert snel. Ze wordt geconfronteerd met twee grote trends: enerzijds de populariteit en prestaties van chatbots, versterkt door artificiële intelligentie, en anderzijds het veranderende gedrag van internetgebruikers die zonder aarzelen volop gebruikmaken van almaar meer chatbots en platformen om hun zoekopdrachten uit te voeren.

Deze trend trok de aandacht van Céline Naveau, medeoprichter en CMO van het gespecialiseerde bureau Semactic, die haar visie deelde op de recente editie van Digital First.
Hoewel ze benadrukte dat Google nog steeds veruit de belangrijkste zoekmachine is – goed voor een marktaandeel van meer dan 90% in Europa - wees ze op de opkomst van “antwoordmachines”, met bekende chatbots zoals ChatGPT, Copilot en Claude, maar ook op de opkomst van sites zoals Perplexity, die specifiek gericht zijn op search.
“Deze evolutie leidt er nu toe dat we overstappen van Search Engine Optimisation naar Generative Engine Optimisation, van SEO naar GEO”, legde ze uit, met de precisering dat deze aanpak nog meer gespecialiseerd werk betekent voor SEO-specialisten en hun klanten. “Deze nieuwe platforms geven echt antwoord op de vraag van de gebruiker door AI-gegenereerde antwoorden met bronvermelding  te bieden in plaats van een simpele lijst met links.”
De vraag is of en hoe deze antwoorden beïnvloed kunnen worden. Céline Naveau: “Een survey uitgevoerd door Princeton University in de VS heeft de factoren geïdentificeerd die van invloed kunnen zijn op AI-modellen, waaronder de vlotte taal die wordt gebruikt op de site van de adverteerder, het gewicht van de content, precieze technische termen, bronvermelding, citaten van experts of zelfs statistische gegevens... Deze factoren waren ook al aanwezig bij SEO, maar ze zijn nog belangrijker bij GEO.”

Naveau is zich terdege bewust van de huidige superioriteit van Google en wijst op de urgentie voor SEO-professionals en hun klanten om zich te interesseren voor GEO, onder andere vanwege de nakende komst van SearchGPT. Die werd door Varun Shetty, Head of Media Partnerships bij OpenAI, aangekondigd voor het einde van het jaar. “Deze implementatie zou een keerpunt kunnen zijn. We kunnen dus maar beter goed voorbereid zijn”, besluit ze.

Archief / TECH