Fr

TECH

Adobe gaat voor ethische creativiteit

Donderdag 24 Oktober 2024

Adobe gaat voor ethische creativiteit

Natuurlijk ken je Adobe wel. Maar naast Photoshop en de PDF-technologie biedt het Amerikaanse bedrijf dat bij ons opereert vanuit Diegem ook oplossingen voor documentbeheer en digitale media en marketing. Uiteraard speelt AI een grote rol. Bart Van de Wiele (sr. head of solutions consulting) vertelt.

Bart, net als Google ligt Adobe aan de basis van een werkwoord: ook bij wie niet als fotograaf of vormgever werkt, is het aantal mensen dat ooit wel iets gephotoshopt heeft groot. Maar jullie aanbod is veel ruimer dan dat.

Onze bekendste en meest gebruikte producten zijn ongetwijfeld de creatieve tools als Photoshop, Illustrator of Premiere Pro. Niet alleen bestaan ze al heel lang, de instapdrempel om ze te gebruiken ligt ook extreem laag. De meeste freelancers zullen de basistools dan ook wel in huis hebben. Dat heeft trouwens ook te maken met onderwijs, omdat je daar de Adobe-tools standaard aanleert.

Maar daarnaast bieden we ook oplossingen voor documentbeheer, met Adobe Acrobat en de PDF-technologie en zijn we actief zijn in digitale marketing, met cloudoplossingen zoals Adobe Experience Cloud. Daarmee kunnen bedrijven hun digitale marketingcampagnes beheren, automatiseren en analyseren. Samengevat zou je onze diensten kunnen opdelen in alles wat met creatie te maken heeft aan de ene kant en de ‘experience cloud’ aan de andere. Omdat je altijd binnen hetzelfde ecosysteem kunt blijven, vanaf de conceptfase van een idee en de uitwerking, uitrol en evaluatie, optimalisering. Dat maakt het bedrijf interessant.

Extra voordeel is dat je niet meteen hoeft in te tekenen op het hele platform: we zien dat klanten heel organisch investeringen doen, al naargelang hun noden en aldus op hun eigen tempo geleidelijk hun eigen ecosysteem opbouwen.

Net als in alle creatieve en marketingberoepen speelt AI een almaar belangrijkere rol. Hoe zit dat bij Adobe?

Onze diensten zijn bedoeld om de creativiteit en de productiviteit van onze gebruikers te ondersteunen en te stimuleren. Als je kijk naar de job van marketeers vandaag, zal je vaststellen dat die almaar meer dingen moeten kunnen. Ze hebben geen vormgeving gestudeerd, maar zijn wel verantwoordelijk voor de sociale netwerken van hun merk of bedrijf, ze moeten filmpjes en andere content creëren en vormgeven, vaak zonder dat er budget is om een agency in te schakelen. Tegelijk moeten alle brand guidelines bewaakt worden. Artificiële intelligentie is in dat verband een kostbaar hulpmiddel.

Bovendien willen mensen vandaag sneller een idee in hun hoofd visualiseren, valideren en naar de markt gaan, om het achteraf eventueel te optimaliseren. Die behoefte heeft zeker ook bijgedragen aan het succes van genAI. Dat brengt z’n eigen uitdagingen met zich mee, zoals de wildgroei in AI-tools.

Hoe bedoel je?

De eerste vraag die je je moet stellen voor je een AI-tool inzet, is hoe hij getraind is: het gebeurt dat er dubieuze bronnen gebruikt zijn, vaak ook zonder toestemming van artiesten of media wiens content gebruikt werd om de AI in kwestie “op te leiden”.

Adobe is in feite relatief laat begonnen met genAI-producten, maar daar is een goede reden voor: onze aanpak moest anders zijn. Je kunt geen bedrijf zijn dat creativiteit promoot en de belemmeringen probeert weg te nemen zodat iedereen zich visueel kan uitdrukken en tegelijk het internet gaan leegschrapen om ieders creatieve werk te stelen.

Daarom hebben we onze AI-tools getraind op een manier die commercieel eerlijk en veilig is. Anderzijds zetten we mee onze schouders onder het Content Authenticitcy Initiative.

Wat doet die organisatie precies?

Een van de missies van Adobe is dat we de drempel om technologie voor een beeld aan te passen zo laag mogelijk maken. We hebben dus een verantwoordelijkheid. Kinderen kunnen al spelen met Photoshop. Soms gaat het allemaal veel te snel en hadden de bedenkers van deze of gene AI-tool zich beter wat meer vragen gesteld over de implicaties van hun tools.

Vandaar de CAI. Het is een sectorinitiatief dat de strijd wil aanbinden met desinformatie en deepfakes, door transparantie in digitale content te bevorderen. Bedoeling is normen creëren voor de attributie van content, zodat creators en publishers gedetailleerde metadata kunnen toevoegen aan hun digitale beelden, video’s en andere media. Die ‘content credentials’ stellen eindklanten in staat de origine van een beeld na te gaan: komt het van een fotograaf, is het een stockbeeld of is het gemaakt door AI?

We kunnen ondertussen rekenen op prestigieuze leden als The New York Times en The Washington Post, maar ook BBC, Getty Images of de Wikimedia Foundation.  En hopelijk volgen er nog, want de techmarkt groeit, met veel disruptieve evoluties.

Archief / TECH