Fr

TECH

Fabien Bourgies (Channel Factory): beyond YouTube

Zondag 13 Oktober 2024

Fabien Bourgies (Channel Factory): beyond YouTube

Channel Factory is een wereldwijd adtech bedrijf dat de prestaties en contextualisering van digitale campagnes wil maximaliseren. Als officiële partner van YouTube in het kader van diens Measurement Program, was Channel Factory logischerwijze vooral op dit platform actief met OLV, maar ondertussen is de groep ook aanwezig op de sociale netwerken, vooral Meta en TikTok.
 
Binnenkort viert het Belux-filiaal zijn derde verjaardag: een mooie gelegenheid voor een gesprek met country manager Fabien Bourgies.
 
Kun je ons bij wijze van inleiding herinneren aan de scope van Channel Factory ?
 
We ontwikkelen technologische oplossingen die adverteerders efficiënte reclamecontexten bieden op sociale netwerken in een betrouwbare omgeving.
 
Dat betekent dat we waken over de brand safety en erop letten dat het merk aanwezig is bij content die past bij zijn imago, zijn universum en zijn waarden. We houden ons dus bezig met zowel brand safety als met brand suitability. Onze technologie voorkomt proactief dat advertenties in ongepaste of gevaarlijke contexten verschijnen.
 
Het begon allemaal met YouTube?
 
Ja, we zijn een officiële partner van het platform als onderdeel van hun Measurement Program. Dit betekent dat we exclusieve toegang hebben tot hun database.
 
Door die data te combineren met onze eigen ViewIQ -technologie kunnen we alle video's analyseren op basis van hun audiotranscriptie in meer dan 40 talen en ze een score geven op een suitability schaal. Aldus kunnen we adverteerders toegang bieden tot de meest relevante video's, kanalen en makers.
 
Onze technologie is gebaseerd op het begrijpen van content, waarbij de context van de video wordt geanalyseerd om te bepalen of die overeenkomt met de verwachtingen van de adverteerder.
 
Concreet werken we met kanalen die meer dan 5.000 abonnees hebben en rangschikken we hun content op basis van de woorden die worden gebruikt in de video, de titel, de meta-beschrijving, evenals hun gebruiksfrequentie en hun gewicht. Elk woord in ons 'woordenboek' heeft een gewicht dat geweld, hate speech, intolerantie, enzovoort penaliseert. Dat stelt ons in staat om ‘pre-bid’ – dus voor er in media geïnvesteerd wordt - een lijst van goedgekeurde kanalen op te stellen die lang genoeg is om een significant bereik op te bouwen.
 
Onze technologie meet ook het intentieniveau. Dat is belangrijk omdat een woord positief of negatief kan worden gebruikt afhankelijk van de context; het volstaat dus niet om ‘uitsluitende’ lijsten op te stellen. Gezien de constante evolutie van de YouTube-inventaris zijn die trouwens bijna onmiddellijk verouderd. Nieuwe trends, gebeurtenissen, enzovoort kunnen allemaal de perceptie van een trefwoord veranderen.
 
Channel Factory opende begin 2022 zijn Belgische filiaal. Wat voor balans maak je op van deze eerste jaren?
 
We boeken vooruitgang. Ik ben op mijn eentje begonnen en nu zijn we met vijf. Onze samenwerking met YouTube, en het feit dat onze technologie rechtstreeks gekoppeld is aan hun database, geeft ons veel geloofwaardigheid. We kunnen onszelf vergelijken met een krachtig premium medium als YouTube, in een kwalitatieve context.
 
We denken ook aan de Belgische media: we hebben een specifieke inventaris met bijvoorbeeld de YouTube-kanalen van lokale publishers, wat hun ook financiële middelen oplevert.
 
Wat de markt minder goed weet is dat Channel Factory ook actief is op de sociale netwerken.
 
Historisch richtten we onze activiteiten op YouTube en dat doen we nog steeds, maar tegenwoordig zijn we inderdaad ook aanwezig op sociale netwerken. We zijn actief in de consumer funnel met YouTube voor awareness en op de sociale netwerken voor performance. Het verschil tussen beide is dat de sociale netwerken op dit moment alles wat te maken heeft met brand safety en suitability zelf willen beheren.
 
Een jaar geleden hebben we Activate IQ ontwikkeld, een technologie die AI inzet om de prestaties van campagnes met 10-20% te verbeteren. Op sociale netwerken kun je geen genoegen nemen met één doelgroep, één plaatsing en één creatie. Om resultaten te boeken, moet je de algoritmes bevoorraden en hoe meer mogelijkheden je ze geeft, hoe beter ze reageren. Al die dingen invoeren kost tijd en budget... Onze technologie is een soort pre-test, voorafgaand aan de campagne en gebaseerd op probabiliteitsregels.
 
De resultaten van deze voorspelling worden ingevoerd in de sociale netwerkmotor en stellen de best mogelijke combinaties voor. AI en onze teams nemen vervolgens de optimalisatie over.
 
Met deze aanpak kunnen we veel meer verschillende mensen bereiken. Het kost niets en bespaart enorm veel tijd. Activate IQ werkt op alle sociale netwerken, maar we zitten vooral op Meta en TikTok, gezien het marktaandeel van deze platforms. Onze technologie kan worden gebruikt voor elk type campagne, video of een ander medium.
 
Wat voor businessmodel ondersteunt dit product?
 
Op basis van de briefing garanderen we kosten- en prestatieresultaten met behulp van onze predictieve technologie. We zijn ermee begonnen in september 2023 en we hebben door middel van tests aangetoond dat de performantie van de budgetten met 10 tot 20% toeneemt. Onze inbreng betreft de prestaties en prijzen. De prijzen van Meta zijn sinds 2021 met twee cijfers gestegen. We stellen adverteerders in staat om hun budgetten beter te benutten.
 
Deze technologie werkt heel goed in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en alle Scandinavische landen - markten waar digitale investeringen van dezelfde orde zijn als het bereik.
 
We kunnen ook op creatief niveau ingrijpen, met behulp van AI: die kan combinaties opstellen, ze testen en de advertenties selecteren die het beste presteren. Ze kunnen gemakkelijk gecontextualiseerd worden. Afhankelijk van het weer, bijvoorbeeld, zoals we deden voor een sportmerk: in Manchester, waar het koud en regenachtig was, toonden de advertenties een model van hoge sportschoenen, en in een stad waar het zonnig was, sandalen...
 
Welke andere pijlers voor mogelijke ontwikkeling hebben jullie nog?
 
Sinds een paar weken zijn we bezig met de marketing van de Google TV masthead, dus de openingspagina van CTV, waarmee een merk of content kan worden gepromoot als eerste impressie op een tv-toestel, vóór al de rest. De masthead is ideaal voor merken die hun naambekendheid willen versterken ende belangstelling van de gebruikers willen wekken.
 
Het is een interessante optie voor adverteerders: het is online reclame maar dan op een groot scherm, dus de aandacht is hetzelfde als op lineaire televisie. Je mag niet vergeten dat 84% van de consumenten zegt samen naar YouTube te kijken op connected tv. Dat is natuurlijk niet het geval op een tablet of smartphone.
 
Wat zijn jullie volgende uitdagingen?
 
We willen het nut van onze technologie onder de aandacht blijven brengen en informatie verstrekken over creatievere toepassingen van YouTube. Zo willen we mensen met name duidelijk maken dat technologie de context waarin reclame wordt uitgezonden kan verbeteren en de prestaties kan stimuleren.
 
Tot slot moeten we alle zelfreguleringsinitiatieven ondersteunen die momenteel floreren. Op Kids content bijvoorbeeld, die we in overeenstemming met de DSA kunnen targeten of net uitsluiten om de campagneprestaties te verbeteren.
 
Fabien Bourgies is een van de sprekers op de MM Tech Club in november, gewijd aan het drieluik ‘YouTube, kinderen en reclame’. Meer informatie in volgende edities.

Archief / TECH