Fr

TECH

Genspark positioneert zich in smart search

Vrijdag 20 September 2024

Genspark positioneert zich in smart search

‘Smart search’ is een concept dat almaar krachtiger wordt. Alle techreuzen met Google op kop, zetten hun tools in, maar dit segment trekt ook outsiders aan, zoals Perplexity en nu Genspark.

Het idee is altijd hetzelfde: gebruikers de informatie aanreiken die aansluit bij hun vragen. Genspark lanceert zoekopdrachten op het internet en zet genAI in om een de gebruikers vervolgens een rijk geïllustreerde ‘Sparkpagina’ voor te stellen, met daarop gepersonaliseerde samenvattingen (met bronvermelding).
De site biedt een aantal specifieke secties – Travel, Products en Images - - die op deze thema's zijn afgestemd.
Genspark werkt op basis van intern ontwikkelde technologie, maar maakt ook gebruik van een aantal bestaande modellen zoals die van OpenAI, Anthropic en Copilot van Microsoft. Dat is meteen ook het zwakke punt van projecten als dit: als een van deze spelers besluit zijn model ontoegankelijk te maken, kan de tool opdoeken. Ook het businessmodel kan voor problemen zorgen, aangezien de bedenkers zich beperken tot vage verwijzingen naar ‘premium functies’.

Ze kwamen ook met een ‘Genspark Autopilot Agent’ die ze positioneren als een assistent die verschillende complexe zoekopdrachten kan afhandelen, op de achtergrond werkt en de gebruiker verwittigt zodra het gevraagde resultaat beschikbaar is.

Genspark is gevestigd in Singapore en heeft onlangs 60 miljoen dollar opgehaald. De twee oprichters, Eric Jing en Kay Zhu, werkten eerder voor Bing (Microsoft), Google en de Chinese gigant Baidu... wat investeerders duidelijk kon overtuigen.

De financieringsstroom voor AI-projecten lijkt voorlopig dus nog niet op te drogen.

Archief / TECH