Fr

TECH

Willow presenteert virtuele social media assistant Will

Woensdag 18 September 2024

Willow presenteert virtuele social media assistant Will

Ze worden almaar zeldzamer, de bedrijven zonder Facebook- of LinkedIn-pagina, en niet alleen bij de grote spelers. Bij kmo’s betekent het vaak dat marketeers, sales of zelfs stagiairs het beheer van die sociale mediakanalen op hun bord krijgen. Om te vermijden dat hun extra inspanningen vruchteloos of zelfs schadelijk zouden blijken, bedacht de Belgische scale-up Willow een handige tool voor creatie en beheer van sociale mediacontent.

“Ik kom zelf uit een KMO-familie”, steekt CEO en medeoprichter Ludwig Dumont van wal. “Voor al die ondernemende ooms en tantes was ik een digitale klusjesman, onder andere om ze te helpen met hun sociale media. Ik was me dus ten zeerste bewust van de uitdagingen waarmee een kmo te maken krijgt als zo’n kleine of middelgrote onderneming digitaal wil communiceren zonder te beschikken over de nodige expertise of mankracht.”

Uiteindelijk belandde Ludwig Dumont na zijn studies in San Francisco met de missie Belgische scale-ups te begeleiden bij de lancering van hun activiteiten in de States. “Mijn vrouw en ik hebben er vijf jaar gewoond en ik heb er gewerkt voor grote techbedrijven. Tijdens die periode heb ik gezien hoe die grote reuzen niet echt een antwoord hadden voor de concrete noden van kmo’s. Dus ben ik beginnen te zoeken naar een manier om die leemte op te vullen.”

Willow was geboren. Onder de vleugels van imec.start en samen met vennoot Steven Van Kerkhoven bouwde Ludwig Dumont de tool en in 2019 trok het duo met de steun van onder andere investeringsfonds Smartfin en Participatie Maatschappij Vlaanderen ermee naar de markt. Vandaag is de start-up uitgegroeid tot een 20-koppige scale-up met klanten in binnen- en buitenland.

Wat doet Willow precies, Ludwig?

We helpen kmo’s met hun social mediamanagement. Dat klinkt eenvoudig en dat is ook precies de bedoeling, om de drempel zo laag mogelijk te maken. Willow zorgt ervoor dat kmo’s op een consistente manier en op het juiste moment kwalitatieve content kunnen delen via de sociale media.

We zijn geen agency, maar bieden een hybride oplossing gebaseerd op een heel eenvoudige intuïtieve tool met een gebruiksvriendelijke interface. Dat maakt het geheel behap- en betaalbaar. Anderzijds kunnen onze klanten rekenen op de hulp van een social media-expert die om te beginnen een curriculum opstart naargelang de te bereiken doelstelling (employer branding, awareness, …), hun leert wat voor content ze moeten creëren, wanneer ze die best posten, hun campagnes evalueert en optimaliseert, enzovoort.

Het platform omvat verschillende tools (content kalender, inspiratietools om posts te creëren, …).  Dat maakt het interessant, ook financieel. We bieden onze diensten aan in de vorm van een abonnement.

In welke sectoren zijn jullie vooral actief?

Onze klanten komen vooral uit B2B: we werken in de eerste plaats voor zakelijke dienstverleners (vooral advocatenkantoren, HR-consulenten, IT-consultants en financiële dienstverleners zoals private bankers en boekhoudkantoren). We kennen die niches dan ook door en door.

Ons product wordt aangepast op basis van hun feedback en wat er gebeurt in de markt. Dat verwachten onze klanten ook van ons, een beetje volgens de redenering van Ford die stelde dat hij als hij gevraagd had naar wat z’n klanten wilden, met snellere paarden zou zijn gekomen in plaats van auto’s te bouwen.

Is Willow enkel actief in België?

Neen, we zijn ontstaan in de Verenigde Staten en hebben ook heel wat internationale klanten. Dat maakt ons ambitieus, ook als Belgisch bedrijf.

Je kent de sector door en door. Wat wordt voor jullie ‘the next big thing’?

Door de vele software tools die je vandaag nodig hebt om allerlei taken te beheren en te communiceren, heerst er een “app moeheid” bij mensen. Daarnaast geloof ik zeer sterk in de noodzaak om als product aanwezig te zijn op de plaats waar je klanten zitten. Wat dat betreft, kun je alleen maar vaststellen dat direct messenging apps zoals Whatsapp, Facebook Mesenger of Microsoft Teams de meest efficiënte plaatsen zijn om je oplossing te integreren. De communicatie-overload wordt een echt probleem en dat wordt nog verscherpt door de massale productie van content door middel van genAI. Daarom zetten we in op wat ‘agentic rag’ wordt genoemd.

Wat betekent dat?

Agentic rag staat voor ‘agentic risk-aware generative models’. In tegenstelling tot genAI dat zich toespitst op de creatie van nieuwe inhoud op basis van aangeleerde patronen, zijn AI-modellen (agenten) in staat om autonoom te handelen, risico’s kan inschatten en nieuwe data of oplossingen kan genereren op basis van wat het geleerd heeft. Het zijn dus kunstmatige intelligentiesystemen die zo ontworpen zijn dat ze autonoom en zonder directe menselijke tussenkomst taken kunnen uitvoeren, beslissingen nemen en interageren met hun omgeving.

De toepassingen zijn divers en gaan van robotica en zelfrijdende auto’s tot intelligente persoonlijke assistenten en complexe simulatieomgevingen.

Op basis van dat soort technologie lanceren we Will by Willow, een virtuele assistent in WhatsApp. Hij wordt een ‘virtuele’ contactpersoon met wie je een ‘kanaal’ hebt, zoals je dat ook kunt hebben met je vrienden of familie. Tegelijk wordt hij gekoppeld aan de AI in onze sociale mediasoftware en zal hij alle content die je verzamelt kunnen verwerken tot sociale mediaposts, om die dan te plannen, te posten en te evalueren.
Will moet enerzijds de frictie beperken en is anderzijds een heel waardevolle synthesetool om iedereen binnen een kmo te betrekken bij diens sociale media, want iedereen kan Will die in feite werkt als een klein virtueel breintje input geven om te verwerken.

We gaan hem nu testen en slimmer maken om te zien hoe hij resoneert bij de markt. In dat verband mogen mensen die zin hebben om mee te werken aan de experimenten met de betaversie altijd contact opnemen via de landingspagina.

Archief / TECH