Fr

TECH

Retail Media: EPAM brengt commercialiseringstools in kaart

Donderdag 17 Oktober 2024

Retail Media: EPAM brengt commercialiseringstools in kaart

Anders Hjorth, consultant bij EPAM Systems in Parijs, kwam onlangs met een interessante oefening in de vorm van een dashboard met daarop alle commercialiseringstools binnen Retail Media, zijn vakgebied.

De feedback die hij kreeg na zijn eerste publicatie die voornamelijk gewijd was aan tools voor de onsite ruimtes van retailers (op hun websites en in hun apps) bracht hem ertoe om een uitgebreidere mapping te maken, met daarin de drie dimensies van Retail Media: InStore, dus in de winkel, op de site van de retailer (Onsite) en de exploitatie van de retailer data op het open web of binnen walled gardens (Offsite). Er is een vierde kwadrant toegevoegd om het plaatje compleet te maken, met name voor de oplossingen die al die kanalen combineren (Omnichannel).
“Bedoeling is om een overzicht van de markt te geven, de bestaande oplossingen voor elk segment te identificeren en retailers een eerste referentiepunt te bieden bij de keuze van tools”, aldus Hjorth.

Om zijn mapping af te werken vroeg de bedenker zijn verschillende contactpersonen om een kwalificatievragenlijst van ongeveer vijftien vragen te beantwoorden en zo hun positionering te valideren. Voor elk segment identificeerde hij vervolgens drie belangrijke spelers en gaf hij een lijst van opkomende oplossingen. De enige Belgische speler op deze mapping is Adhese, gepositioneerd in de Onsite + Offsite dimensie.

“Je kunt er gerust van uitgaan dat de meeste oplossingen zich de komende drie jaar zullen willen positioneren in het Omnichannel-vakje, ook al volstaan deze globale oplossingen vaak niet om alle dimensies van een Retail Media-activiteit te beheren. Er moeten andere tools worden toegevoegd, voor aspecten als CRM, het getrouwheidsprogramma, een factureringssysteem, enzovoort.”

Archief / TECH