Fr

TECH

Data staan centraal in reactor van The Wave

Donderdag 19 September 2024

Data staan centraal in reactor van The Wave

Beschikken over profielen is goed. Weten hoe je ze moet beheren en verwerken om ze ter beschikking van de markt te stellen, is beter. Aldus de logica achter The Wave dat in 2008 opgericht werd door Louis Raes.

The Wave commercialiseert consumentengegevens die het mettertijd verzameld heeft via de klassieke technieken die vaak gehanteerd worden bij digitale media: aankoop van databanken, registratie via newsletters, sociale media, wedstrijden en diverse partnerships.

Vandaag omvat de databank bijna 4 miljoen ID’s en meer dan 130 criteria, gebaseerd op gedrag en attitudes ten opzichte van merken of de afstand ten opzichte van verkooppunten. Tegen eind dit jaar zal de databank 200 segmenten aanbieden, goed voor 350 miljoen datapunten over de Belgische bevolking van volwassenen, allemaal verzameld en beheerd overeenkomstig de wetgeving.

“Het is de rijkste eigen database op de markt”, aldus Jean Michel Depasse, voormalig chief digital officer van GroupM die The Wave sinds deze zomer versterkt als innovation & growth director.

“Ons doel is om ze beschikbaar te maken voor digitale adverteerders, naast onze gebruikelijke e-mailing en lead generation activiteiten”.

“We beschikken over veel informatie die een aanvulling vormt bij Big Tech, Meta, TikTok, Google & Co”, vervolgt hij. “Ik denk dan aan inkomensniveau, het gebruik of de aantrekkingskracht van een bepaald merk, het type voertuig, de leeftijd of het jaarlijkse aantal kilometers, maar ook postcodes en telefoonnummers, retail, financiële producten, allemaal informatie die ons in staat stelt om onze klanten zeer nauwkeurige segmenten aan te bieden. “

De database van The Wave wordt voortdurend bijgewerkt en de profielen verrijkt, met name in samenwerking met Sirius Insight. Dit in Louvain-La-Neuve gevestigde bedrijf is gespecialiseerd in geomarketing en biedt een bijzonder nauwkeurige segmentatie van de Belgische bevolking dankzij zijn Dividuals-methodologie op basis van enquêtes, studies, panels en een hele reeks Belgische statistische gegevens.

Data en technologie

Het enige wat nog moest gebeuren, was deze data beschikbaar maken voor bureaus en adverteerders. Hiervoor gebruikt The Wave de technologie van InstaData, waardoor het bedrijf dynamisch kan werken, de gedragstypologie van klanten beter kan begrijpen, CRM-gegevens kan verrijken en vergelijkbare profielen kan vinden via kloontechnieken. “Doordat we bereik kunnen schalen en naar lokale media leiden, kunnen die de kwaliteit van de ruimte die ze verkopen verbeteren, zodat ze beter gewapend zijn om het op te nemen tegen hun internationale concurrenten”, aldus Jean-Michel Depasse.

The Wave staat ondertussen in contact met de grootste Belgische media om verbonden te worden met hun omgeving. LiveRamp is ook voorzien op alle ID’s in de databank voor klanten die het als cleanroom willen gebruiken.

Operationele oplossing

InstaData is al operationeel, op projectbasis en in SaaS-modus.

Voor de activering hebben klanten de keuze om gebruik te maken van BlitzMedia, de tool die wordt aangeboden door The Wave. Dat kan in managed of self served modus, waarbij de tweede optie klanten in staat stelt om hun campagnes direct te creëren, maar toch gebruik te maken van de ondersteuning en aanbevelingen door de AI in de tool.

Het andere alternatief is bedoeld voor klanten die hun campagnes intern beheren. De versleutelde gegevens worden dan aan hen overgedragen zodat ze deze in hun eigen tools en met hun eigen beheer kunnen gebruiken.

Cookieless oplossing

Last but not least is de cookieless aanpak van The Wave in lijn met de tijd en biedt een alternatief voor de eventuele verdwijning van third-party cookies, die momenteel voor opschudding zorgt in de markt.
“Ons aanbod is uniek op de markt en de komst van Jean-Michel in het team heeft ons in staat gesteld ons aanbod te ontwikkelen, op de markt te brengen en de groei ervan te verzekeren,” besluit Louis Raes.

Archief / TECH