Fr

TECH

Reclame drijft groei van inkomsten bij Spotify

Woensdag 25 September 2024

Reclame drijft groei van inkomsten bij Spotify

Volgens het Platform Insights-rapport van WARC registreerden de reclame-inkomsten van Spotify de zes laatste trimesters een double digit groei. Daarmee zullen de reclame-inkomsten in 2024 voor het eerst meer dan 1,8 miljard euro bedragen, goed voor een stijging van 13% vergeleken met vorig jaar.

De schattingen van WARC komen overeen met de officiële cijfers van Spotify dat alleen al voor het tweede kwartaal een totale omzet van € 3,8 miljard aankondigde, met inbegrip van inkomsten uit abonnementen en reclame. Dat is een stijging van 20% ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Deze cijfers zijn het resultaat van het groeiende bereik van het platform, dat nu wereldwijd meer dan 626 miljoen gebruikers telt, waarbij het Midden-Oosten, Afrika en Azië de groei aanvoeren. Deze drie markten telden in het tweede kwartaal van 2024 205 miljoen gebruikers, tegenover 165 miljoen een jaar eerder.

Volgens Spotify zijn meer dan 319 miljoen GenZ-gebruikers “actief bezig” met de meest “immersieve” functies, waaronder zijn video-app. Het platform claimt ook een toename van 81% op jaarbasis bij de videostreaming door Gen Z-gebruikers, die 57% van de luisteraars van audioboeken uitmaken en meer dan anderen gebruik maken van het vorig jaar gelanceerde AI DJ-product.

De introductie van video-advertentieformaten speelt een cruciale rol bij de aandrijving van advertentie-inkomsten. Zo geeft het platform aan dat de combinatie van video- en audioformaten een 66% hogere omzet en een 27% hogere aankoopintentie kan genereren in vergelijking met campagnes met enkel audio.

Archief / TECH