Fr

TECH

François-Xavier Le Ray (The Trade Desk): "België is een cruciale markt voor ons"

Donderdag 24 Oktober 2024

François-Xavier Le Ray (The Trade Desk):

François-Xavier Le Ray, general manager FR & BeLux bij The Trade Desk, was te gast op de MM Tech Club op 10 september die in het teken stond van het post-cookiestijdperk. Hij nam na afloop de tijd voor een interview over het DNA van het platform en zijn ontwikkeling op de Belgische markt.
 
The Trade Desk, visitekaartje

The Trade Desk werd in 2009 opgericht in Venture, Californië door Jeff Green, de huidige CEO, en Dave Pickles, met als doel programmatic buying te ontplooien op het Open Web via een uniek DSP (Demand Side Platform). “De visie van de oprichters was om de huidige macht van de Walled Gardens van de grote platformen, Meta, Google & Co, tegen te gaan en een vrij en open internet te verdedigen door al het beschikbare materiaal op het Open Web en op digitale media, display, audio, CTV, enz. ter beschikking te stellen aan onze klanten”, legt onze gesprekspartner uit.

Vandaag is The Trade Desk actief in 25 landen, heeft het een omzetcijfer van bijna 2 miljard dollar gegenereerd en blijft het zich zowel op geografisch als technologisch vlak uitbreiden. Met een beurswaarde van ongeveer 57 miljard dollar heeft het platform zijn strepen verdiend en staat het bekend als het toonaangevende onafhankelijke platform voor programmatic buying. Het staat nu in de top drie van DSP’s wereldwijd.

Barsten in de muren

François-Xavier Le Ray: “De Walled Gardens zijn vandaag nog steeds grotendeels dominant en bemachtigen een deel van de media-investeringen dat omgekeerd evenredig is met het bereik dat ze vertegenwoordigen, vooral dankzij de vereenvoudiging van de aankoop die ze hebben geïmplementeerd. Onze missie bestaat erin om krachtige oplossingen aan te bieden die hetzelfde pad van vereenvoudiging volgen, met het voordeel dat we een veel grotere en een gediversifieerde en multichannel inventory bieden.

Deze multichannel strategie zit vervat in het dna van The Trade Desk, dat erop rekent dat op een dag alle media toegankelijk zullen zijn in programmatic. Deze trend wordt bevestigd door de opkomst van CTV, waarop het platform vooral actief is in de Verenigde Staten, maar ook in Europa, dankzij samenwerkingen met Netflix en Disney. Ook de digitalisering van audio en DOOH versterkt deze positionering en verrijkt het aanbod van The Trade Desk met onder andere de inventories van Spotify, JCDecaux en Clear Channel.

Deze digitalisering van de media en de daarmee gepaard gaande fragmentatie valt samen met de wens van adverteerders om toegang te hebben tot alle beschikbare inventories op een enkel platform, waardoor de muren van de walled gardens, die volgens onze gesprekspartner op de lange termijn geen stand zullen houden, zullen barsten.

François-Xavier Le Ray: “De oplossing komt vaak van de adverteerders. Zij hebben wel degelijk iets in de pap te brokken en kunnen de status quo veranderen. Wij zijn er om hen te begeleiden.”

Technologie & Service centraal

Technologie is een van de sleutels tot het succes van The Trade Desk. Het platform evolueert regelmatig met als doel het gebruiksgemak te vergroten, meer bepaald door de integratie van een laag artificiële intelligentie.

François-Xavier Le Ray: “Onze benadering van AI is dat het onze klanten moet begeleiden en hen ‘superkrachten’ moet geven. AI is al lang voor de huidige buzz aanwezig op ons platform en wordt voortdurend verder ontwikkeld om de toegang tot inventories te vereenvoudigen en het platform gebruiksvriendelijker te maken, zodat gebruikers optimaal gebruik kunnen maken van de targeting-, buying- en meetmogelijkheden.”

De andere belangrijke technologische bijdrage van het bedrijf is de creatie van een open source identificatiecode, de UID. Die wordt gepresenteerd als een alternatief voor de verdwijning van third party cookies en is een van de pijlers in de ontwikkeling van het platform.

Tot slot is de klantenservice een hoeksteen in de propositie van The Trade Desk. “We hebben geen ticketsysteem, maar een zeer responsief klantenserviceteam dat de taal spreekt van de persoon aan de andere kant van de lijn”, aldus onze gesprekspartner.
 
Groeipijlers

De strategie van het bedrijf berust op drie belangrijke pijlers: Connected TV, dat een sterke groei noteert; UID, dat een van de sleutels is bij campaign management; en Retail Media, een segment waarin The Trade Desk al samenwerkt met Wallmart in de VS.

François-Xavier Le Ray: “In Frankrijk zijn er gesprekken gaande met de belangrijkste spelers, Carrefour, de Mulliez-groep, enz., met als doel toegang te krijgen tot hun transactionele gegevens zodat onze klanten ze kunnen activeren op het Open Web. Het betreft hier dus een data-centric strategie om zogenaamde ‘offsite’ campagnes te voeden, ook al zien we SSP’s verschijnen die gespecialiseerd zijn in het beheer van de onsite inventories van retailers, in welk geval we ons uiteraard bij deze SSP’s zouden aansluiten.”

Vizier op België

Na zijn focus op Frankrijk heeft François-Xavier Le Ray nu grote ambities voor België. Die ambities wil hij waarmaken met investeringen in ons land en dit vanaf volgend jaar.

“België is een essentiële markt voor The Trade Desk en er is een lokale strategie voor nodig. We zijn al goed ingeburgerd in de meeste mediabureaus en ons doel is om deze ontwikkeling voort te zetten door relaties aan te gaan met lokale uitgevers en retailers. We moeten ervoor gaan”, besluit hij.

Archief / TECH