Fr

TECH

ReCommerce, een opkomende trend

Donderdag 14 November 2024

ReCommerce, een opkomende trend

De groei van e-commerce stimuleert de mediabureaus om zich te interesseren voor twee facetten van deze activiteit: retail media uiteraard, maar ook de begeleiding van hun klanten bij hun activiteiten op de marketplaces. Retail Media is een kans om de investeringen van hun klanten te verhogen en ze te integreren in hun gehele media buying, terwijl de consultancy een nieuwe activiteit met een grote toegevoegde waarde is die nieuwe media-investeringen genereert.

Benjamin Bonnet, digital integration director bij Kinesso, boog zich over de kwestie en identificeerde en analyseerde een belangrijke trend: ReCommerce. Met andere woorden, de tweedehandsmarkt en de mogelijkheden voor merken om er op de een of andere manier een graantje van mee te pikken.
 
Wat als eerste de aandacht van onze geïnterviewde trok, was het feit dat de op een na populairste e-commercesite (Fashion niet meegerekend) in België zowaar tweedehands/deuxièmemain.be is. Een tweede vaststelling is de ontwikkeling van ReCommerce platformen, die in Europa sneller groeien dan de traditionele e-commerceplatformen. Tegen 2025 zal ReCommerce gegroeid zijn van 10% naar 14% van de totale buying, een stijging van 60% in absolute cijfers, rekening houdend met de algemene groei van e-commerce.
Dit kan worden verklaard door de veranderende perceptie van tweedehandsgoederen, meer bepaald van een activiteit waarover we ons haast schamen naar een positieve en sociale positionering, vooral bij de millennials en Gen Z, die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen.
Benjamin Bonnet gaat nog een stap verder in zijn analyse en heeft ReCommerce of ReSale onderverdeeld in vier verschillende categorieën: Managed Brand-Owned, Peer-to-Peer Brand Owned, Managed Marketplaces en Peer-to-peer Marketplaces.
De eerste categorie betreft retailers of merken die hun eigen producten terugkopen en doorverkopen, zoals Decathlon en Patagonia. De tweede categorie werkt volgens hetzelfde principe, behalve dat het de klanten zelf zijn die hun gebruikte merkartikelen verkopen op een platform dat door het merk wordt beheerd, zoals dat van Ikea dat momenteel getest wordt in Noorwegen en Spanje. Hetzelfde onderscheid geldt voor de volgende twee categorieën: de ene is een marketplace die koopt en doorverkoopt, zoals Re/commerce, Momox en Blackmarket; de andere biedt consumenten de mogelijkheid om rechtstreeks te verkopen. Deze categorie omvat tweedehands/deuxièmemain.be en Vinted.

Benjamin Bonnet: “ReCommerce combineert twee bijzonder populaire trends onder de bevolking, de ene economisch - kopen aan een lagere prijs - en de andere meer maatschappelijk - de interesse in duurzaamheid, met hergebruik en de korte keten als aandachtspunten.”
 
Deze trend profiteert ook van ontwikkelingen in AI, die het veel gemakkelijker en sneller maken om een advertentie te lanceren door automatisch de afbeeldingen te designen en bestaande productbeschrijvingen gemakkelijk op te duikelen.
 
Benjamin Bonnet: “Er zijn verschillende redenen waarom een merk deze groeiende markt zou moeten betreden. Het stelt het bedrijf in staat om op een pragmatische manier gebruik te maken van zijn stock en tegelijkertijd op een verantwoordelijke en sociaal verantwoorde om te gaan met consumptie, iets dat bijzonder goed past in de huidige tijdsgeest.”

Archief / TECH