Fr

TECH

Lode Uytterschaut over Start it @KBC

Donderdag 17 Oktober 2024

Lode Uytterschaut over Start it @KBC

Enkele weken geleden vierde Start it @KBC zijn tienjarig bestaan én rondden de start-ups binnen de accelerator de kaap van 1 miljard euro aan opgehaalde financiering. Daarmee is dit ongetwijfeld ’s lands grootste accelerator voor start-ups, goed voor zo’n 150 geselecteerde dossiers per jaar, waarvan meer dan twee derde de eerste vijf jaar overleeft. Extra onderscheidend is de pioniersrol op het gebied van diversiteit, duurzaamheid en inclusiviteit, met speciale aandacht voor vrouwen in tech. Heel blij waren we dus dat oprichter Lode Uytterschaut akkoord ging met een gesprek.

Voor wie van Venus of Mars komt Lode, wat doen jij en Start it @KBC precies?

Samen met Katrien Dewijngaert en Patrick Van Loij heb ik het platform tien jaar geleden opgericht, toen ik meewerkte aan de digitale strategie bij KBC en moest vaststellen dat er heel weinig ondersteuning was voor start-ups in België. We zijn begonnen in Antwerpen en heel snel gegroeid. Sinds drie jaar zijn we ook actief in Wallonië en Brussel. En we hebben hubs in Tsjechië en Hongarije. Vandaag is Start it @KBC de grootste start-up accelerator in België (en in Europa, als je kijkt naar het aantal gecoachte start-ups: 1360 in België, 1600 in Europa, goed voor 11.450 jobs).
Met Start it @KBC gaan we op zoek naar bedrijven die bezig zijn met schaalbare innovatie, dat is wat starters onderscheidt van start-ups. Daarbij focussen we op diegene die exponentieel kunnen schalen. Wat ons ook onderscheidt, is dat we geen aandelen nemen in de start-ups die we steunen. Evenmin leggen we commerciële voorwaarden op, wat de drempel verlaagt.

Worden kandidaten verondersteld na hun deelname aan de accelerator klant te worden bij KBC?
Neen. Bij geen enkele van onze partners trouwens. Word je als start-up geselecteerd voor onze accelerator, dan maak je voor altijd deel uit van onze 100% no strings attached en founder-centric community. KBC is de hoofdsponsor, maar niet met de bedoeling zieltjes te winnen: je hoeft geen klant te zijn of te worden. Wel zal KBC er zijn als financiële partner – in de ruimste betekenis - als dat nodig zou zijn.

We nemen dus geen aandelen in onze start-ups. Wel helpen we ze zoeken naar de beste investeerders: dat is volgens ons veel belangrijker. Je hebt niet alleen geld nodig, maar ook een netwerk en een adresboek. Dat het werkt, blijkt uit onze cijfers. In het algemeen bestaat na vijf jaar nog 51% van de start-ups die gefund werden. Bij ons is dat 73% en de overlevingsgraad na tien jaar is 64%.

Voor KBC is de accelerator veeleer een vorm van ‘do good for society’, en een substantieel verschil te maken op het vlak van ondernemerschap en innovatie. Dat sluit aan op hun dna, KBC is zelf door ondernemers opgericht.

Nobel. Aan welke criteria moeten de deelnemende start-ups voldoen om kans te maken?

De sector doet er niet toe, maar er zijn wel meerdere activiteiten uitgesloten (geen vervuilende of schadelijke industrieën). Kandidaten moeten komen met projecten die nieuw of vernieuwend zijn voor België. We kijken ook naar de founders en hun capaciteit om het project van de grond te krijgen. Het project moet schaalbaar zijn.

Daarnaast hechten we ook belang aan de impact op de samenleving. Zo besteden we aandacht aan diversiteit, met onder andere een focus op het aantal vrouwen in tech, iets waarvoor in het verleden veel te weinig aandacht was en in feite nog steeds is. 38% van onze kandidaten heeft vandaag minstens een female founder, dat brengt het gemiddelde over de 10 jaar op 30%. Maar natuurlijk gaat diversiteit ook over leeftijd – de gemiddelde leeftijd van de founders is 33, dus het zijn zeker niet allemaal jonkies die net van de schoolbanken komen – en andere achtergronden of nationaliteiten, dus ook die aspecten houden we tegen het licht.

De afgelopen drie jaar besteden we ook steeds meer aandacht aan duurzaamheid. We vragen bijvoorbeeld concreet aan de start-ups die we selecteren op welke SDG ze actief zijn.

Hoe verloopt zo’n selectieprocedure?

Het proces is gestandaardiseerd. Bij elke editie – er zijn er twee per jaar - schrijven er een 500-tal start-ups in. Kandidaten moeten beginnen met het invullen van een exhaustieve vragenlijst van 35 vragen waarvan sommige een uitgebreid  antwoord vragen. Dat is al het eerste selectiecriterium. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 hun dossier indienen.

Die volledige dossiers worden gelezen door mijn team: dat selecteert er zo’n 150 per ronde en die worden uitgenodigd voor een live pitch. We organiseren twee jurydagen, met vijf gelijktijdige jury’s per dag. Kandidaten komen drie minuten en zonder slides hun project pitchen, vervolgens beantwoorden ze gedurende een tiental minuten de vragen van de jury, gevolgd door vijf minuten deliberatie. Zeer intensief dus, maar die dagen zorgen voor een grote energieboost door al die nieuwe ideeën.

Uiteindelijk selecteren we zo’n 75 start-ups per half jaar. En een stuk of 70 per jaar in het buitenland.

Wat kunnen de laureaten verwachten?

Een jaar lang kunnen ze terecht in een co-working space op acht locaties in België en ze krijgen een ervaren business coach. Die zal hen begeleiden bij het maken van de juiste keuzes op het juiste moment tijdens tweewekelijkse opvolging van een paar uur. Ze krijgen ook een mentor en worden verzocht om deel te nemen aan de activiteiten van onze academy: een aantal workshops waarvan wij vinden dat onze laureaten ze moeten volgen (legal, marketing, sales, financiering, …). Dat is een moment waarop ze elkaar leren kennen. Er zijn ook netwerkmomenten per locatie (met de huidige en vorige laureaten). Dat creëert een heel uitgebreid netwerk.

Stel dat je een succesverhaal moest vertellen, aan welke van jullie projecten denk je dan spontaan?

Er zijn er zoveel. Heel wat van onze start-ups zijn B2B-activiteiten, dus misschien niet zo bekend. Als je kijkt op het vlak van fundraising, is Keyrock en zijn software voor tradingplatformen onder crypto wel een mooi verhaal. En, in een bekender register, heb je Loop Earplugs, Wondr of Ritchie.

Wat voor advies zou je kandidaten meegeven?

Zorg ervoor dat je kunt aantonen dat er een probleem is voor je oplossing. Je kunt beter het probleem pitchen en dan tonen hoe je dat oplost: daar heeft de jury beslist oren naar. Definieer ook een niche waar het probleem het grootst is. Als je dan nog kunt aantonen dat het goed is voor mens, maatschappij en milieu, is het helemaal perfect.

Wanneer is de volgende ronde?
We hebben er pas eentje opzitten: de resultaten worden binnenkort bekendgemaakt. De volgende is in maart gepland.

In de marketingsector begeleidt Start it @KBC onder andere Accurat, IttentionFan Arena en Lilicast.

Archief / TECH