Fr

TECH

(Slechts) 2,9 miljard netto-inkomsten voor AdTech van Google

Woensdag 4 September 2024

(Slechts) 2,9 miljard netto-inkomsten voor AdTech van Google

Geld maakt niet gelukkig. Ook al is het bedrag hoger dan het hele BBP, dan zijn de netto-inkomsten van Google uit AdTech misschien toch niet zo hoog, tenminste als je ze vergelijkt met de totale omzet.
 
Op basis van documenten die de DOJ openbaar maakte als onderdeel van het antitrustproces tegen Google in de Verenigde Staten, melden Ad Age en Brian Weiser's Madison & Wall dat Google in 2020, met Google Ads, Google Ad Manager en DV360 2,9 miljard dollar netto-inkomsten genereerden op bruto-investeringen (geboekte inkomsten) ter waarde van 15 miljard dollar, en een bedrijfsresultaat van 255 miljoen dollar.
 
Ter herinnering, in 2020 bedroeg de totale omzet van Google 183 miljard dollar.
 
In totaal is 15 miljard dollar echter iets meer dan de helft van de totale omzet die door alle AdTech-platforms wordt gegenereerd: in zijn laatste Global AdTech Market-rapport schat Juniper Research het cijfer op 27 miljard dollar.
 
Op basis van de documenten waarnaar het Amerikaanse ministerie van Justitie verwijst, kunnen de AdTech-inkomsten van Google als volgt worden uitgesplitst: $7,4 miljard bruto en $1,5 miljard netto voor Ad Manager; $2,6 miljard bruto en $2,2 miljard netto voor Ads; $2,2 miljard bruto en $438 miljoen netto voor DV360.
 
Madison & Wall wijst erop dat de inkomsten van DV360 lager zijn dan die van The Trade Desk, die in hetzelfde jaar $4,2 miljard bruto en $836 miljoen netto bedroegen.
 
AdExchanger preciseert dat Google in een vertrouwelijk document over zijn concurrent verwijst naar een commissiepercentage van 15% vergeleken met 20% voor The Trade Desk; AdExchanger veronderstelt ook dat Google's advocaten de resultaten van The Trade Desk zouden kunnen gebruiken om te bewijzen dat het de ontwikkeling van de concurrentie niet heeft verhinderd...
 
Het is maar een kleine stap om te zeggen dat Google zou kunnen overwegen om delen van zijn AdTech op te splitsen in aparte bedrijven om zichzelf te bevrijden van wettelijke beperkingen. Zoals Brian Weiser opmerkt: “Google zou er waarschijnlijk baat bij hebben om deze bedrijven te splitsen, als dat de situatie is. Maar de ironie is dat degenen die erom vragen dan te maken zouden krijgen met een Google zonder wettelijke beperkingen.”

Archief / TECH