Fr

TECH

Betrek AI bij zoveel mogelijk dingen, je zal er geen spijt van krijgen, door Diederick Legrain

Donderdag 5 September 2024

Betrek AI bij zoveel mogelijk dingen, je zal er geen spijt van krijgen, door Diederick Legrain

Hoe kun je echt je voordeel doen met AI in jouw vakgebied? “Door AI bij zoveel mogelijk dingen te betrekken”, aldus specialist Ethan Mollick, professor aan de beroemde Amerikaanse handelsschool Warthon. Ik paste zijn advies letterlijk toe in mijn job als communicatieprofessional en verdubbelde mijn productiviteit in twee maanden tijd. Dat ging als volgt.
 
Als auteur van ‘Co-intelligence. Living and working with AI’ staat Ethan Mollick bekend om zijn lange uitwisselingen met verschillende AI's die hij vervolgens deelt op zijn blog.
 
Ik volgde zijn advies om AI zo snel mogelijk te betrekken bij een taak of project.
 
Zo vroeg een politieke partij me om een communicatiestrategie te ontwerpen voor een bepaalde provincie.
 
Stap 1: Tijdens de videocall vraag ik een AI (Leexi) om het gesprek op te nemen en samen te vatten. Ik betrek de AI dus al voordat de opdracht begint, nog voordat ik deze accepteer, nog voordat ik een offerte maak.
 
Stap 2: Ik maak een nieuw 'project' aan op Claude.ai, de AI van Anthropic, die de prestaties van ChatGPT zo goed als evenaart.
 
Ik geef de AI het transcript van de call, voeg een beetje context toe en bedeel hem een missie toe, met name die van campagne-expert.
Hier komt mijn “tweede mentale revolutie”: in plaats van AI dwingende instructies te geven, vraag ik om me te helpen en te adviseren.
Deze aanpak komt aan bod in tal van onderzoeken die evalueren hoe professionals met AI werken.
 
In principe vragen degenen die weten welk resultaat ze willen bereiken de AI om “deliverables”: rapporten, marketingplannen, marktsegmentatie, bronnenonderzoek, visuele presentaties, analyse van statistieken, etc. En zoals iedereen ondertussen weet, zijn deze deliverables vaak van uitstekende kwaliteit en besparen ze kostbare tijd.
 
Aan de andere kant produceren professionals die AI aanspreken voor advies en begeleiding resultaten die als kwalitatief beter worden beoordeeld, door henzelf, door hun collega's... en door AI!
 
“Hallo ChatGPT, ik heb hulp nodig”.
 
Het meest recente onderzoek over dit onderwerp ging over een groep leraars. Het deel dat AI inzette voor deliverables zagen weinig verbetering, terwijl degenen die AI gebruikten om naar input te vragen veel betere resultaten behaalden.
 
Het is ook wat ik vaststel in mijn werk als AI-trainer: ik kan de deelnemers die een goed resultaat zullen behalen er vrijwel meteen uithalen op basis van hun eerste interacties met de AI. “Hallo ChatGPT, ik heb hulp nodig” is in feite de beste manier om een conversatie met AI aan te gaan.
 
Het is dan dat AI zijn mogelijkheden toont. Maar let op: je moet AI niet langer zien als een soort volgzame assistent, wel als een co-intelligentie die minder slim is dan wij mensen, maar oneindig veel beter gedocumenteerd en georganiseerd.
Fase 3: Na 20 minuten ‘gesprek’ had de AI me een SWOT-analyse en een lijst met prioriteiten afgeleverd. Ik kon duidelijker zien hoe ik een hypergepersonaliseerde kwaliteitsservice kon bieden aangepast aan het profiel van een kandidaat.
 
Dus stemde ik ermee in om een offerte in te dienen en werkte ik nog een uur met de AI. Toen ik mijn offerte indiende, had ik twee uur gewerkt, de eerste videocall inbegrepen. In feite was op dat moment al 50% van de opdracht voltooid. Stel dat de klant zou weigeren, dan heb ik weinig tijd verspild. Als hij akkoord gaat, heb ik enorm veel tijd bespaard. Mijn klant heeft geaccepteerd.
 
Stap 4: De bonus is dat mijn klant kan vertrekken met een paar interactieve AI-simulatietools en een redactionele ‘stijl’ die eindeloos kan worden gerepliceerd dankzij de Artefacts-functie van Claude.ai.
Ik heb dit model deze zomer drie keer toegepast voor interessante last-minute verzoeken. En alle drie de keren was ik succesvol, bespaarde ik enorm veel tijd en kon ik een goede service leveren. Ondertussen gebruik ik deze workflow voor al mijn projecten.
 
Ik zou in detail kunnen treden over de variaties van project tot project en over de gebruikte AI, maar ik denk dat het interessanter is om een paar bedenkingen te delen:
 
  • AI is zelden optimaal voor de eerste paar uitwisselingen. Het conversationele en redundante aspect tussen de AI en de mens maakt het mogelijk om er het beste uit te halen. Daarom heb ik de indruk dat de louter uitvoerende rol die Copilot van zijn gebruikers krijgt, hen niet in staat zal stellen om de 'AI-ervaring' ten volle te benutten.
 
  • Als we er 5 minuten over doen om de AI te laten doen wat ons 4 uur zou hebben gekost, bedenk dan eens wat er zou gebeuren als we er 30 minuten over zouden doen in plaats van 5! Neem dus geen genoegen met het eerste antwoord en blijf in gesprek.
 
  • Als het op communicatie aankomt, is de bijdrage van AI welbekend: het is heel goed in het definiëren van persona's, tone of voice, boodschappen en copywriting, maar als AI je collega wordt en je gedurende feedback, campagnerapporten en daaropvolgende teamvergaderingen deelt, wordt AI overweldigend.
 
Ik wil graag afsluiten met een andere opmerking van Ethan Mollick: bedenk dat de AI waar je vandaag mee werkt de slechtste AI is waar je morgen mee werkt.

Archief / TECH