Fr

TECH

E-commerce, een nieuw territorium voor Havas Market

Donderdag 19 September 2024

E-commerce, een nieuw territorium voor Havas Market

E-commerce is ontegensprekelijk een hot topic in de markt. Het groeit onophoudelijk en het heeft een nieuwe reclamemarkt aangeboord, e-Retail Media ofwel de digitale versie van promotionele acties die tot nu toe voornamelijk offline gebeurden.

Dit kanaal wekt interesse van de merken, waarvan er veel nog geen digitale aanwezigheid hebben. Dit inzicht is niet aan de aandacht ontsnapt van de Havas-groep, die een gespecialiseerde afdeling heeft opgericht, Havas Market. Het Belgische filiaal, geleid door Corentin Depaire, is nu volledig operationeel en zeer ambitieus.

De activiteit van Havas Market bestaat uit twee componenten: het medialuik enerzijds en anderzijds het begeleiden van klanten bij het ontwikkelen van hun e-commerceactiviteiten.

Corentin Depaire: “Ons aanbod bestaat erin om onze klanten te helpen bij hun e-commercestrategieën, of het nu gaat om het creëren van een eigen platform, het investeren in de platformen van de bekende retailers of de positionering op marketplaces zoals Amazon, Bol of Coolblue. Het uitgangspunt van onze aanpak is dat producten altijd en overal beschikbaar zijn, zowel online als in de winkel. Het is een omnichannel aanpak die consumenten in de driver’s seat plaatst. Vervolgens ontwikkelen we de sales door mediahefbomen te activeren.”

E-Retail Media biedt een antwoord op het groeiende bereik op online verkoopplatformen en de reclameoplossingen die zij aanbieden. “Het is een logische evolutie van onze digitale reclameactiviteiten: bereik genereren, de traffic optimaliseren, performance, conversie, enz. Onze expertise in dit domein stelt ons in staat om dit nieuwe actieterrein in ons aanbod te integreren.”

De ontwikkeling van dit segment is ook winstgevend voor het agency dat een deel van het traditionele trade marketingbudget terugwint en integreert in de algemene mediastrategie van de klant.

Dit soort consultancy voor merken vormt een nieuwe business met een enorm potentieel. Onze gesprekspartner stelt vast dat veel van de grote merken in België nog niet aanwezig zijn op de marketplaces: “Onze belangrijkste taak is om ze ervan te overtuigen er aanwezig te zijn, het is nu of nooit. Ze mogen de trein niet missen! De argumenten om dat te doen zijn legio. Ten eerste is er de groei van e-commerce, op alle platformen en bij alle producten, die een radicale verandering in het koopgedrag van consumenten impliceert, en in het bijzonder bij jongere consumenten. Het risico hier is dat, als de consument zijn favoriete merk niet kan vinden op zijn favoriete marketplace, gemakshalve kiest voor het product van de concurrent dat daar wel verkrijgbaar is.
Het tweede argument, en zeker niet het minst belangrijke, is de toegenomen winstgevendheid van verkochte producten op marketplaces. Op de Havas Market Day in april legde Corentin Depaire uit dat deze winstgevendheid met 12% kon toenemen ten opzichte van de verkoop in de winkel. Hij onderstreepte ook het risico voor een Belgisch merk dat zijn producten in België ziet verkocht worden, maar dan wel via een marketplace in een ander land, waardoor een andere speler de winst opstrijkt.

Een laatste argument is dat producten van het merk natuurlijk aanwezig moeten zijn op de marketplaces om te kunnen profiteren van alle voordelen van e-Retail Media. Dat is legitiem, wetende dat bepaalde marketplaces enkel reclame toelaten voor ‘endemische’ merken, het is te zeggen merken die aanwezig zijn op hun websites…

Voor deze consultancy-activiteit bestaat de specificiteit van Havas Market er ook in om toegang te hebben tot analytische, meet- en prognosetools, waarbij geprofiteerd kan worden van de geavanceerde expertise binnen de groep.

Bedreigingen en kansen

In het Belgische medialandschap, dat traditioneel door het CIM wordt gemeten, vormen de e-commerceplatformen een uitzondering. “Ik denk niet dat Amazon en Bol ooit in de CIM-cijfers zullen verschijnen”, lacht Corentin Depaire. Vooral omdat de ultieme maatstaf voor effectiviteit hier direct in de verkoop wordt weerspiegeld. Geen bereikcijfers dus, maar een consensus die Bol, Amazon en CoolBlue op het podium van de populairste marketplaces zet. “Maar alles hangt af van het segment: Carrefour en Delhaize zijn erg sterk in hun segment, net als Vanden Borre, Krëfel en MediaMarkt.”

“Voor merken is inertie de belangrijkste bedreiging. De kansen zijn er, wetende dat zelfs de voedingssector groeit. De tijd is dus rijp om er mee te beginnen.”

Onze expert haalt wel een struikelblok aan en dat is het logistieke aspect van e-commerce. Als het merk nog niet beschikt over een logistieke infrastructuur die levering tot aan de deur van de consument mogelijk maakt, noch beschikt over alle expertise voor het terugzenden van pakjes, kan dit een rem zetten op de samenwerking met een marketplace. Maar de meeste marketplaces bieden ondertussen wel hybride samenwerkingsformules aan die het merk in staat stellen om zijn producten bij een distributiecentrum af te leveren in plaats van aan de woonplaats van de consument.

Op het vlak van media betreurt Corentin Depaire een zeker gebrek aan transparantie in de cijfers die de traditionele distributeurs geven, naast de zeer beperkte mogelijkheden voor de tracking, vooral in vergelijking met het soort informatie dat door de marketplaces wordt geboden. Dat is een groot discussiepunt momenteel, vooral binnen IAB Europe. Tot slot zijn de prijzen van deze e-Retail Media aanbiedingen nog steeds relatief hoog, wat wel een zekere invloed heeft op het aantal investeringen, ook al kunnen deze tarieven worden gerechtvaardigd door de kwaliteit van de geleverde transactiegegevens.

E-commerce wordt geïdentificeerd als een groeimotor en is een echte opportuniteit waarop Havas Market inspeelt. “Er ligt veel werk op de plank om de Belgische markt bewust te maken van dit potentieel, maar onze ambitie is groot. We beschikken over de nodige expertise om onze doelstellingen te bereiken”, besluit Corentin Depaire.

Archief / TECH