Fr

TECH

IAB MIXX Awards 2024: toegankelijkheid en diversiteit

Donderdag 22 Augustus 2024

IAB MIXX Awards 2024: toegankelijkheid en diversiteit

De 2024-editie van de IAB MIXX Awards van BAM zal plaatsvinden op 17 oktober en er staan heel wat nieuwigheden op het programma. Benjamin Sekkai, voorzitter van BAM, licht de ambities en doelstellingen van deze belangrijke awardshow toe.

Welke veranderingen voerden jullie door en welke doelstellingen hebben jullie voor ogen?

Het klopt dat er dit jaar heel wat veranderingen op het programma staan. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: de Belgische ‘digital excellence’ in de verf zetten. Dit begint met het openstellen en toegankelijker maken van de awardshow, meer bepaald door meer categorieën aan te bieden met direct herkenbare en glasheldere thema’s. Het doel is om de wedstrijd bevattelijker te maken voor alle spelers in het digitale ecosysteem, groot en klein. Iedereen zal meteen begrijpen wat ze te bieden hebben in de categorieën Influencer Marketing, Digital OOH, Best Use of AI en Sustainability Campaign.

Het idee is om duidelijker te zijn, om aldus meer inschrijvingen te krijgen, maar ook de volledige markt meer te inspireren. Een bedrijf dat bijvoorbeeld op zoek is naar inspiratie in influencer marketing, zal meteen weten waar het terecht kan om bekroonde cases te vinden.

Hoe zijn deze categorieën onderverdeeld?

We hebben het systeem van vier grote domeinen met in totaal 23 categorieën behouden. Deze domeinen zijn wel geëvolueerd, opnieuw met als doel om ze duidelijker te maken.

Het eerste focust op digitale campagnes (Digital Campaign), het tweede op media (Digital Media), het derde op technologie en innovatie (Digital Marketing Technology & Innovation) en het laatste domein is gewijd aan duurzaamheid en non-profit (Digital for Good). Onze missie is om de markttrends te blijven volgen, met meer bepaald een focus op innovatie wat betreft het promoten van de betrokken spelers.

Tegelijkertijd wordt de Digital Agency of the Year award uitgereikt op basis van de prijzen die in alle categorieën zijn gewonnen.

Je sprak over toegankelijkheid?

We hebben onze categorieën gemodelleerd naar die van MIXX Europe. Het doel is tweeledig: toenadering zoeken tot IAB Europe en de verschillende Europese IAB structuren én het gemakkelijker maken om de winnende Belgische inzendingen in de Europese competitie te integreren. Je moet weten dat de Gold awards automatisch worden geselecteerd voor MIXX Europe. Het is dus duidelijker voor iedereen als de categorieën en selectiecriteria identiek zijn, wat nu het geval is.

Daarnaast is het onze bedoeling om in de toekomst de jury van deze MIXX Europe te integreren in onze werking.

Krijgen we dezelfde evolutie in de jury’s?

We houden vast aan het principe van vier jury’s, die uitgebreider zullen zijn dan in voorgaande jaren. Mijn doel is om deze jury’s nog representatiever en diverser te maken, om junior en senior profielen samen te brengen, om specialiteiten te mixen, om meer adverteerders op te nemen met behoud van pariteit op het vlak van taal, geslacht, afkomst, enz. Het is een goede manier om de rijkdom van het digitale ecosysteem te illustreren.

De vier jury’s worden voorgezeten door zeer ervaren personen die deze uitdaging zijn aangegaan: Karel Goethals (CEO, IPG Mediabrands) voor Digital Campaign, Valérie Morfitis (global media director, Unilever) voor Digital Media en Jo Delannoy (business development director, Programmads) voor Digital Tech & Innovation. Het voorzitterschap van de Digital for Good jury is nog niet bevestigd.

Nog andere nieuwigheden ?

Ja, nog een grote. We lanceerden een nieuw registratieplatform. Het vorige was niet meer up-to-date. Ook hier hebben we samen met onze Europese collega’s aan een veel soepelere en gebruiksvriendelijke versie gewerkt.

Praktische info

De deadline voor het inzenden van cases is vastgelegd op 6 september, middernacht.
De prijsuitreiking vindt plaats op 17 oktober 2024 in Tour & Taxis.

Archief / TECH